Beste Beschikbare Technieken voor asfaltcentrales

asfaltcentrales

Intro

Deze herziening van de studie 'Beste Beschikbare Technieken voor asfaltcentrales' (Leyssens, 2013) concentreert zich voornamelijk op het minimaliseren van emissies naar de lucht en het beperken van hinder.

De meeste technieken die als BBT zijn geselecteerd, richten zich op het voorkomen of, indien niet mogelijk, minimaliseren van luchtemissies. Dit gebeurt met het oog op het behoud van een hoge mate van circulariteit in de sector, mede mogelijk gemaakt door het gebruik van asfaltgranulaat (AG). Er is speciale aandacht besteed aan technieken voor het indirect opwarmen van asfaltgranulaat, en er zijn nieuwe voorstellen gedaan voor sectorale emissiegrenswaarden en monitoringsfrequenties. Aanvullende BBT, al dan niet onder bepaalde voorwaarden, richten zich op continue procesoptimalisatie en het monitoren van procesparameters, om zo extra kennis te vergaren en de milieu-impact van asfaltcentrales in de toekomst nog verder te verlagen. Op basis van deze BBT zijn aanbevelingen gedaan voor milieuvoorwaarden, verder onderzoek en technologische ontwikkeling.

De gegevens uit deze studie zijn geactualiseerd tot 04/2024.

Filter op:
BBT
Aspect

Toon enkel technieken met een:

van 70 technieken zichtbaar
×
Techniektitel Technisch Algemeen toepasbaar Bewezen Interne veiligheid Kwaliteit Milieu Afval Afvalwater Bodem Energie - elektriciteitsverbruik Geluid Geur Impact op de keten Lucht Materiaal Economisch BBT
Aantal transportbewegingen beperken door gebruik van watertransport
vgtg 1
Aantal transportbewegingen beperken door goede logistieke planning
Ja
Algemene maatregelen om materiaalverlies te beperken
Ja
Algemene maatregelen voor de beperking van stofverspreiding
Ja
Asfalt bereid bij verlaagde temperatuur
vgtg 2
Automatisch sluitende laaddeuren boven de asfaltsilo's
Ja
Beperken van de lekluchthoeveelheid van de droogtrommel(s)
Ja
Beperking van verspreiding van stof bij transportsystemen voor stuifgevoelige materialen
Ja
Besproeien van opslag en bewegingsroutes
vgtg 3
Centrale ontstoffing door voorafscheider (cycloon) en doekenfilter
Ja
Communicatie naar omwonenden
vgtg 4
Continue optimalisatie van het verbrandingsproces
Ja
De laadbak van de vrachtwagens onmiddellijk afdekken
Ja
Digitalisering toepassen voor de optimalisatie van de asfalt samenstelling
Ja
Doordachte opstelling van bitumentanks
Ja
Doordachte temperatuursturing van bitumentanks
Ja
Elektrisch gestookte asfaltproductie
Nee
Energie-efficiëntie verhogen van elektromotoren
Ja
Frequent meten van TOC, benzeen, en PAK-emissies 5
Ja
Gebruik van actiefkool voor de behandeling van afgassen
vgtg 6
Gebruik van actiefkoolfilters voor bitumentanks
vgtg 7
Gebruik van een bitumenpomp bij het vullen van bitumentanks
Ja
Gebruik van een dampretoursysteem bij het vullen van bitumentanks 8
Nee
Gebruik van een olie/waterafscheider bij afwatering van het terrein
Ja
Gebruik van een waterslot voor bitumentanks
Ja
Gebruik van geluidsarme motoren en ventilatoren
Ja
Gebruik van generieke maatregelen ter beperking van geluidshinder
Ja
Gebruik van ingekapselde compressoren voor de overslag van vulstoffen
Ja
Gebruik van verjongingsmiddelen
Nee
Gepaste opslag van stuifgevoelige materialen
Ja
Gesloten opslag van materialen met stuifcategorie SC1
Ja
Geurneutralisatie via parfumverneveling 9
vgtg 10
Geurneutralisatie via toevoeging aan bitumen 11
vgtg 12
Hergebruik van afgekeurde productiemengsels en proefstukken
Ja
Inkapselen van het laadstation van de vrachtwagens
Ja
Inkapselen van menger tot aan asfaltwachtsilo's
Ja
Inrichting voor het verstuiven van anti-kleefolie
Ja
Isoleren van bitumentanks
Ja
Isoleren van de droogtrommels
Ja
Kwaliteitscontrole van asfaltgranulaat
Ja
Lekbakken of dubbelwandige stockagetanks voor brandstoffen
Ja
Maatregelen voor het beperken van het vochtgehalte in de mineralen
Ja
Mechanisch verhogen van emissiepunt (schoorsteen) en vergroten van dispersie
vgtg 13
Minder vluchtige, biodegradeerbare anti-kleefolie gebruiken
Ja
Minimaliseren van het aandel fijne fractie in het asfaltgranulaat
Ja
Naverbrander met warmtewisselaar
Nee
Naverbranding van bitumendampen via de primaire droogtrommel
Nee
Opmaken en up-to-date houden van een klachtenregister
vgtg 14
Opmaken van een geurbeheersplan
vgtg 15
Optimaal benutten van productiecyclus
Ja
Opvolging van de installatie
Ja
Overdekte opslag van asfaltgranulaten
vgtg 16
Overdekte opslag van minerale materialen en asfaltgranulaat
vgtg 17
Overschakeling naar brandstoffen met een laag zwavelgehalte
Ja
Paralleltrommel met afzonderlijke verbrandingskamer m.b.v. een hetegasgenerator (indirecte verwarming) - bestaande installaties
vgtg 18
Paralleltrommel met afzonderlijke verbrandingskamer m.b.v. een hetegasgenerator (indirecte verwarming) - nieuwe installaties
Ja
Paralleltrommel met keramische regeneratieve thermische oxidator (RTO)
vgtg 19
Paralleltrommel met volledige scheiding van de verbrandingsgassen en granulaten (indirecte verwarming)
Nee
Periodiek onderhoud en opvolging van de doekenfilter
Ja
Plaatsen met lekgevaar voorzien van een vloeistofdichte ondergrond
Ja
Plaatsen van een windscherm rond het terrein
vgtg 20
Regelmatig onderhoud van bitumentanks
Ja
Stofdicht inkapselen van installatieonderdelen voor gedroogde (warme) materialen
Ja
Tijdelijk stopzetten van de productie door het gebruik van de rode knop 21
vgtg 22
Toepassen van geluidsdempers voor branders en ventilatoren
Ja
Verhoogd emissiepunt (schoorsteen) 23
vgtg 24
Vervangen van bitumen door alternatieve materialen (dakbaanbitumen, rubbermeel)
vgtg 25
Vervangen van minerale materialen door alternatieve materialen
vgtg 26
Voeren van een preventief milieubeheer
Ja
Waterstof gestookte asfaltproductie
Nee