Elsbett Motor

Beschrijving maatregel

Proces/deelproces:

Verbranden van vloeibare hernieuwbare brandstoffen

Beschrijving:

De Elsbett motor is speciaal ontwikkeld voor het succesvol gebruik van plantaardige oliën. De specifieke onderdelen die deze motor onderscheiden van anderen, worden in onderstaande figuur beschreven:

 

 Figuur 32: de Elsbett motor

 1)      Elsbett zuiger

De zuiger bestaat uit twee delen die met elkaar verbonden zijn via de zuigerpin:

  • de zuigerkop, gemaakt van nodulair ijzer
  • de zuigerstang, gemaakt uit aluminium

De zuigerkop bevat de ringen en zijn functie is om de compressie te verwezenlijken en om de verticale krachten op te vangen die veroorzaakt worden door de expansie van de gassen. Het gebruik van nodulain ijzer zorgt voor minimale thermische expansie en heeft zeer lage warmte geleidingseigenschappen.
De wandoppervlakte van de verbrandingskamer is vrij klein, dit om de warmtestroom te beperken en dus op die manier een onnodige oververhitting van het materiaal te vermijden.
De zuigerstang vangt de laterale krachten op en zorgt voor de koeling van de interne cilinderwand door de verdeling van smeerolie. Om deze reden is het ook voorzien van geleidingsbanen en is het gemaakt van aluminium.

 2)      Elsbett koeling systeem

De Elsbett motor heeft een rendement van ongeveer 40 tot 43%. Deze prestatie is vooral mogelijk door een verhoging van het thermische evenwicht van de motor waardoor minder warmte verloren gaat. En deze warmte is uiteraard essentieel bij het gebruik van palmolie. Opmerkelijk bij deze motor is dat men wel gebruik kan maken van directe injectie en dus ook geen voorkamer heeft. Een voorkamer voor de verbranding verliest  ongeveer 30% van zijn energie via het koelingsysteem naar de radiator. Bij een Elsbett motor is dit slechts 14 tot 16%.
Bij de Elsbett motor wordt de warmte enkel gekoeld door de smeerolie waardoor waterradiatoren en luchtkoeling dus niet meer nodig zijn. Bovendien heeft dit als bijkomend voordeel dat olie voor een veiligere koeling van de motor zorgt aangezien het voorbij het kookpunt van water werkt en dus op die manier ook de thermische spanningen in de motor vermindert. Andere voordelen zijn: olie  kookt niet gemakkelijk, veroorzaakt geen interne corrosie of cavitatie en bereikt heel snel zijn werkingstemperatuur.
Het lagere gedeelte van de zuiger wordt gekoeld door olie jets. Deze jets koelen de interne wanden van de cilinders en tevens de onderste kop van de zuiger. De olie zelf wordt gekoeld door een externe radiator.

3)      Elsbett brandstof injectiesysteem

De brandstof wordt plaatselijk en tangentieel in de centrale ruimte van de verbrandingskamer geïnjecteerd. Dit proces vermijdt dat de brandstof contact zou maken met de wanden en dus minder verlies van warmte veroorzaakt. Daarom hebbende verstuivers ook maar één opening en staan ze opgesteld in een specifieke positie en hoek.

Grotere motoren zijn tevens uitgerust met een tweevoudig injectiesysteem om de emissies te verminderen. Elke cilinder is voorzien van twee verstuivers die tangentieel symmetrisch opgesteld staan. Door een tweede verstuiver te plaatsen is het mogelijk om de ontsteking te vertragen tot 50% en vermindert dan op zijn beurt ook de schadelijke emissies.

4)      Elsbett thermisch verbrandingssysteem

Het doel van dit systeem is te voorkomen dat er verlies zou zijn aan bruikbare energie in de vorm van warmte buiten de verbrandingskamer. Daarom is de warmte geconcentreerd in de kamer zodat het niet de wandoppervlakte bereikt en verloren gaat in de radiator. Het Elsbett verbrandingssysteem is gebaseerd op het principe dat de lucht in de verbrandingskamer circuleert en zichzelf ordent in verschillende lagen overeenkomstig de verschillen in warmte en dichtheid, m.a.w. door vorming van een centrale plaats met de verbranding van warme lucht en een externe omliggende laag van koelere lucht. De verbrandingskamer moet sferisch van vorm zijn en gelokaliseerd in de zuiger zelf. De vorm is zodanig dat de inkomende lucht cirkelvormige bewegingen maakt.

Toepassingsgebied

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de technische toepasbaarheid van deze maatregel.

Vaste

Vloeibare

Gasvormige

Nieuw

Bestaand

Klein

Middelgroot

Groot

 

X

 

X

 

X

X

 

De Elsbett motor is een speciaal ontwikkelde motor voor de verbranding van vloeibare hernieuwbare oliën.

Milieuvoordeel

Het gebuik van de Elsbett motor brengt met name een energievoordeel met zich mee. De motor heeft een rendement van ongeveer 40 tot 43%. Dit systeem is ontwikkeld om verlies aan bruikbare energie in de vorm van warmte buiten de verbrandingskamer te voorkomen.

Financiële aspecten

De inschatting van de financiële aspecten dient op het niveau van de individuele onderneming te gebeuren.