06/04/2011

Reactie op beslissing om België voor het Europees Hof te dagen voor overschrijding fijnstofnorm

Terug naar artikeloverzicht

De Europese Commissie heeft vandaag beslist België voor het Europees Hof van Justitie te dagen omdat er in 2008 in acht delen van het land teveel fijn stof in de lucht zat. België is daarmee niet alleen. Volgens officiële informatie van de Europese Commissie lopen er over fijn stof momenteel 20 inbreukprocedures van lidstaten bij de Commissie. Naast België zijn al zes landen doorverwezen naar het Europees Hof (Cyprus, Spanje, Portugal, Italië, Zweden en Slovenië).

Net zoals de meeste Europese landen heeft België uitstel gevraagd op luchtkwaliteitsnorm voor fijn stof (PM10) omdat er in de drie gewesten overschrijdingen zijn van de luchtkwaliteitsnorm die in 2005 moest gehaald worden nl. maximaal 35 overschrijdingen van de dagwaarde van 50 microgram/m³. Die aanvraag voor een afwijking is afgewezen in 2009 omdat volgens de Europese Commissie niet voldoende aangetoond werd dat de luchtkwaliteitsnormen in 2010 wel zouden gehaald worden. 

Alhoewel er nog een aantal hot spots zijn met te veel overschrijdingen van de fijnstofnorm, heeft Vlaanderen al heel wat maatregelen genomen om het fijn stof in de lucht te verminderen. Minister Schauvliege: “De Europese Commissie geeft toe dat Vlaanderen een hele reeks positieve maatregelen nam zoals de verstrengde algemene stof-emissienorm in VLAREM (de Vlaamse milieuwetgeving) van 50 mg/m³ naar 20 mg/m³ voor de industrie of de snelheidsbeperking tot 90km/u tijdens het smogalarm. De Europese Commissie erkent ook dat het Fijnstofactieplan van 2005 voor de eerste maal een gecoördineerde aanpak was en erkent bovendien dat bijvoorbeeld in de havengebieden de problematiek zeer complex is o.a. op basis van het aandeel diffuse emissie. De Europese Commissie is er zich ook van bewust dat een deel van ons fijn stof afkomstig is vanuit het buitenland

Vlaanderen blijft onverminderd werken aan het terugdringen van fijn stof. Zo zal de Belasting op In Verkeerstelling (BIV) vanaf 1 januari 2012 gebaseerd worden op de milieuprestaties van de wagen zoals NOx en fijn stof emissies, daar waar de BIV nu gebaseerd is op het vermogen van de motor. Vorig jaar sloot minister Schauvliege nog een milieubeleidsovereenkomst af met de elektriciteitssector met verregaande reducties.

Minister Schauvliege: “Door het voeren van een gecoördineerd fijnstofbeleid zijn we er in Vlaanderen in geslaagd om de luchtkwaliteit systematisch te verbeteren. Dat is uiteindelijk ook de doelstelling van de Europese luchtkwaliteitsrichtlijn. Daarom heeft Vlaanderen in een reactie aan de Europese Commissie al laten verstaan dat het op die manier voldoet aan de richtlijn

Bron : Persbericht Joke Schauvliege, Vlaams Minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur

______________________

Extra info :

Nieuwsbericht : "Commissie daagt België voor het Hof en maant Roemenië aan de EU-luchtkwaliteitsregelgeving na te leven"