06/04/2009

Zuinigheidslabel voor banden

Terug naar artikeloverzicht

Als Europese consument ben je al gewend aan de mogelijkheid om voor de zuinigste wasmachine of haardroger te kiezen dankzij het energielabel. Vanaf 2012 zal het even eenvoudig zijn om een goed genformeerde en milieuvriendelijke keuze te maken voor de aanschaf van auto- of vrachtwagenbanden. Volgens de rapporteur, Ivo Belet, kan de nieuwe etikettering voor banden zorgen voor een besparing die gelijk staat aan de verwijdering tot 1,3 miljoen personenauto's van de Europese wegen.

Het wegvervoer is goed voor bijna 25% van de totale Europese CO2-uitstoot. Banden spelen hierin een belangrijke rol aangezien zij 20 tot 30% van het totale brandstofverbruik van voertuigen bepalen. Vorige week steunde de industriecommissie een nieuw etiketteringsysteem voor banden dat Europese autobestuurders beter zal informeren over de brandstofefficiency, veiligheids- en lawaaiprestaties van banden.
 
Het etiketteringsysteem voor banden zal gebruik maken van een klassering van A-klasse (groen) tot G-klasse (rood). De leveranciers moeten de brandstofefficintie, grip op een nat wegdek en het geluidsniveau van de banden aangeven.
 
De industriecommissie vraagt de Commissie om een etiketteringwebsite te creren als een centrale online informatiebron. De parlementsleden voegden ook een voorziening toe om door middel van een pictogram aan te geven wanneer het geluidsniveau van een band lager is dan 68 tot 70 decibel.
 
Belet, een Belgisch lid van de christendemocraten, zei dat zuinige banden de autobestuurders en het milieu tot 10% aan brandstofconsumptie kunnen uitsparen: "Kiezen voor milieuvriendelijke banden zal heel gemakkelijk worden dankzij een Europees consumentvriendelijk en gemakkelijk te lezen etiketteringsysteem: het is een perfect voorbeeld van efficinte Europese wetgeving".
 
Het bandenvoorstel maakt deel uit van een nieuw Pakket energie-efficiency dat onlangs door de Commissie werd voorgesteld in het kader van de voltooiing van een Europees energiebeleid. Het verslag werd op 31 maart door de industriecommissie goedgekeurd. De eerste lezing in de plenaire vergadering vindt in mei in Straatsburg plaats.

Bron : Europees Parlement