Zonnewegdek SolaRoad op weg naar grootschalige toepassing

Gepubliceerd op 08/03/2019

Op 7 maart 2019 is op twee locaties in de provincies Noord- en Zuid-Holland in totaal 150 meter zonnewegdek in gebruik genomen. Met deze twee wegtrajecten zet SolaRoad  een belangrijke stap in de richting van grootschalige toepassing van dit innovatieve product waarbij zonnepanelen zijn geïntegreerd in het wegdek. Het is voor het eerst dat er in Nederland op dergelijke schaal elektriciteit zal worden opgewekt door ons wegennet. Het SolaRoad-project is gerealiseerd in samenwerking met TNO en bouwbedrijf Strukton Civiel. TNO gaat gedurende drie jaar de prestaties en energie-opbrengsten van de zonnepanelen monitoren. 

Wilt u meer weten? Lees het TNO insights artikel: Nieuwe fase SolaRoad: ook autoweg gaat elektriciteit opwekken

De stroken zonnewegdek zijn aangelegd op de parallelweg langs de N232 in de Haarlemmermeer (Noord-Holland) en op de busbaan langs de N218 bij Spijkenisse (Zuid-Holland). De techniek die SolaRoad daarvoor gebruikt is de afgelopen vier jaar succesvol getest op 90 meter fietspad bij Krommenie en is inmiddels dermate doorontwikkeld dat het nu toegepast kan worden op de rijbaan. TNO heeft de beide stroken zonnewegdek voorzien van een geavanceerd monitoringssysteem waarmee de opbrengst van de zonnepanelen, het temperatuurverloop en de lichtopbrengst wordt gemeten.

In 2009 is bij TNO het idee voor SolaRoad ontstaan. TNO is naast de provincie Noord-Holland, Zuid-Holland, wegenbouwer Ooms Civiel en technisch dienstverlener Dynniq partner in het kernconsortium dat SolaRoad ontwikkelt. Paul de Krom, voorzitter raad van bestuur TNO: “Dit project is een prachtig voorbeeld van de wijze waarop TNO kennis en innovaties ontwikkelt, toepast en opschaalt, in nauwe samenwerking met partners uit overheid en bedrijfsleven. Met haar deelname in SolaRoad levert TNO een significante bijdrage aan de energietransitie door innovatieve technologie in te passen en bij te dragen aan een duurzame en veilige infrastructuur.”

De verwachte elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar. Die energie kan gebruikt voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens. Wanneer in de toekomst een derde van het totale Nederlandse wegennet (140.000 km) uit zonnewegdek zou bestaan, dan kunnen alle 9 miljoen auto’s gevoed worden vanuit SolaRoad.

Sten de Wit, commercieel directeur van SolaRoad BV: “De opening van deze twee stroken zonnewegdek betekent een doorbraak op het gebied van duurzame energievoorziening. Zeker als het wegconcept uitgroeit tot een systeem waarmee de opgewekte elektriciteit wordt getransporteerd naar de voertuigen die over de weg rijden. Stel je voor, energie wordt dan opgewekt op de plaats waar deze nodig is. Dan wordt een grote stap mogelijk richting een energieneutraal mobiliteitssysteem.”

 
Vlnr. Paul de Krom, TNO; Elisabeth Post; gedeputeerde Noord-Holland; Arian de Bondt, Strukton;
Floor Vermeulen, gedeputeerde Zuid-Holland en wethouder Igor Bal van gemeente Nissewaard

 

Bron: TNO


Eerste element SolaRoad gereed