23/07/2010

Zonnepanelen op dak spoorwegtunnel - Binnenkort treinen op zonne-energie

Terug naar artikeloverzicht

Dankzij de samenwerking tussen Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, verschillende private partners en financieringsintercommunales zullen er weldra 16.000 zonnepanelen worden geplaatst op het dak van de spoorwegtunnel van de hogesnelheidslijn ter hoogte van de gemeenten Brasschaat en Schoten. Dit project zal er onder meer voor zorgen dat Infrabel treinstellen van zonne-energie kan voorzien. De infrastructuurbeheerder van het spoorwegnet ijvert op die manier naar de ontwikkeling van een duurzamer energieverbruik voor het spoorwegverkeer en diens infrastructuur. Bovendien zet Infrabel als één van de aandeelhouders van dit innoverend project een stap meer in de richting van een verantwoord en geëngageerd energiebeleid op het spoorwegdomein.

DE AANLOOP NAAR EEN SUCCESVOL DUURZAAMHEIDSVERHAAL
De hogesnelheidslijn 4 die Amsterdam via Brussel met Parijs in een recordtempo verbindt, beschikt ter hoogte van het natuurgebied Peerdsbos in Schoten en Brasschaat over een bijzondere tunnel. Over een lengte van 3,4km gebouwd, werd deze aanvankelijk opgericht om de impact op het omliggende natuurgebied maximaal te beperken. De tunnel die nu ook Zonnetunnel wordt genoemd zal binnenkort over een bijkomende functie beschikken. De totale oppervlakte van het dak van de spoorwegtunnel dat 50.000m² bedraagt, zal immers worden gebruikt om 16.000 zonnepanelen te plaatsen en de spoorwegen zo op een innoverende wijze van herbruikbare energie te voorzien.

Dit vernieuwende project dat zijn oorsprong kent bij privébedrijf Solar Power Systems en sinds het begin op de actieve medewerking van de gemeentebesturen van Schoten en Brasschaat heeft kunnen rekenen, wordt vandaag volledig gedragen door een aantal ambitieuze aandeelhouders. Enfinity, een internationaal actief bedrijf in hernieuwbare energie, de financieringsintercommunales Finea en Ika, Solar en Infrabel zorgen voor het nodige kapitaal om dit project tot stand te brengen. Om dit waar te maken genieten de aandeelhouders tevens van groenestroomcertificaten en premies die door het Vlaams Gewest worden toegekend. Op die manier slaat dit groen project de weg in van een succesvol duurzaamheidsverhaal.

EEN CONTINU VERANTWOORD ENERGIEVERBRUIK OP HET SPOOR
Omwille van haar bijzonder engagement om dit ecologisch project waar te maken, stelt Infrabel de oppervlakte van het dak van de spoorwegtunnel volledig ter beschikking. Verder zal de totaliteit van de door de panelen geproduceerde energie door Infrabel worden aangekocht die deze zal benutten in de installaties van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding en de voeding van zowel de klassieke treinstellen als de hogesnelheidstreinen op deze as. Infrabel vormt dan ook een onmisbare partner in dit duurzaamheidsverhaal en draagt zo toe tot het verminderen van de uitstoot van 47,3 miljoen kg CO2 op 20 jaar wat overeenkomt met de jaarlijkse uitsparing van 2400 ton CO2-uitstoot.

De ecologische betrokkenheid van de Belgische spoorwegbeheerder dient echter continu te blijven toenemen. We zullen dan ook projecten blijven ondersteunen en activeren. Enkel door een onophoudende duurzame verantwoordelijkheidszin kunnen we vooruitgang boeken in het duurzaamheidsverhaal.

Bron : Infrabel