23/10/2003

Wagens op LPG eindelijk in ondergrondse parkeergarages?

Terug naar artikeloverzicht

Reeds jaren belooft de overheid hier eindelijk werk van te maken.

In de LPG installaties, hun kwaliteit, hun veiligheid en de
wettelijke bepalingen daaromtrent, zijn er 2 soorten installaties.
Installaties geplaatst vr 01 juli 2001 en de installaties die zijn
geplaatst na deze datum. De wetgever heeft op dat moment nl. de
volledige wetgeving aangaande inbouw, installateurs ed. volledig
gewijzigd. Dit is een hele verbetering geweest voor de LPG rijder op
gebied van rechtszekerheid en veiligheid.

Laat ons de installaties, ingebouwd na 01 juli 2001 onder de loep
nemen.
Men kan de nieuwe installaties gemakkelijk herkennen aan de stikker
die is gekleefd op de voorruit in de rechter benedenhoek.
Installaties ingebouwd voor deze datum hebben deze stikker niet, zij
hebben de gekende LPG stikker gekleefd achteraan het voertuig.
Deze nieuwe installaties zijn voorzien van alle mogelijke
veiligheidsonderdelen en systemen die goedgekeurd zijn door de VN
(Verenigde Naties). Zij zijn tevens ingebouwd door erkende
installateurs die door de overheid uitgebreid zijn getest op hun
kennis, wat een kwaliteit van inbouw garandeert. Het is tevens zo dat
de installateur rechtstreeks juridisch aansprakelijk kan gesteld
worden voor eventuele fouten van de LPG inbouw.

Tevens heeft de overheid ervoor gezorgd dat de oude installaties
eveneens een "up date" hebben ondergaan aangaande de veiligheid van
het reservoir.

Waaruit bestaan nu die aanpassingen voor alle "oude" LPG
installaties? Deze wagens zijn met terugwerkende kracht voorzien van
een 80% vuller en elektrische afnamekraan. Deze 2 onderdelen zijn
geplaatst in de tank van de LPG installatie.

De 80% vuller zorgt ervoor dat de tank nooit met meer dan 80% kan
gevuld worden met vloeibaar LPG. Waarom? Wel, bij uitzetting van de
vloeistof (bv. door een temperatuurstijging) zal de 20% LPG in
dampvorm de verhoogde druk die dat met zich meebrengt opvangen en dit
tot een bepaalde grens. Wordt deze grens bereikt dan gaat er een
veiligheidsklep open die de druk, gecontroleerd, laat zakken zodat de
tank nooit kan scheuren door te hoge druk. Op dat moment ontsnapt er
een zeer kleine hoeveelheid LPG via de veiligheidsklep. Voor de
montage van de 80% vuller kon de tank 100% gevuld worden met LPG in
vloeistofvorm. Bij een temperatuursstijging zet ook de vloeistof uit
en daar vloeistof nauwelijks samendrukbaar is werd zeer snel de
limiet aan druk bereikt, waarna de veiligheidsklep open gaat en LPG
"in vloeibare vorm" uit de tank stroomt. De hoeveelheid LPG die
ontsnapte was voldoende om de omgevingslucht te verzadigen en er
ontstond ontploffingsgevaar. Tevens gebeurde het regelmatig dat door
de verdamping van het vloeibare gas de veiligheidsklep bevroor, en
dus open bleef staan waardoor al het LPG in de tank ontsnapte. Dit
resulteerde in een zeer gevaarlijke situatie.

De elektrische afnamekraan op de tank is de kraan die de LPG vanuit
de tank naar het motorcompartiment laat stromen via een koperen
leiding. Deze kraan is elektrisch zo aangesloten dat bij het
stilvallen van de motor of het afzetten van het contact deze
automatisch afsluit. Stel dat er een lekkage is aan de koperen
leiding of de aansluiting van deze, dan zal, wanneer de motor wordt
stilgelegd, de toevoer van LPG worden afgesloten en kan er dus geen
LPG meer ontsnappen. Vroeger was dit een gewone manuele kraan met een
doorstoombegrenzer. Er diende al een zeer grote lek te zijn alvorens
deze de toevoer blokkeerde.

Beide onderdelen dienen dus vanaf 01 juli 2002 geplaatst te zijn op
alle LPG voertuigen. Dit wordt zeer streng gecontroleerd door de
technische controle en indien de wagen niet is voorzien van deze
onderdelen automatisch gesanctioneerd met een rode kaart "verboden
tot het verkeer".

Door deze 2 onderdelen te monteren op de wagen mag men stellen dat de
wagen is uitgerust met alle noodzakelijke veiligheidsonderdelen die
de risico's op ontploffing van het LPG volledig wegnemen. Verder in
de tekst zal u begrijpen waarom bij brand van het voertuig een LPG
voertuig vl veiliger is dan een diesel- of benzinevoertuig.
De nieuwe wetgeving regelt niet alleen de montage van deze 2 nieuwe
onderdelen op voertuigen die reeds waren voorzien van een LPG
installatie maar ook de inbouwvoorschriften van de nieuwe
installaties en, ook zeer belangrijk, de erkenning van de LPG
installateur.

Alle nieuwe installaties zijn natuurlijk ook uitgerust met de 80%
vuller en elektrische afnamekraan. Door de Verenigde Naties en de
nieuwe wetgeving die deels steunt op de reglementering van de
Verenigde Naties zijn tevens alle gemonteerde onderdelen verplicht
voorzien van een veiligheids- keuringnummer, de zogenaamde E keuring.
Onlangs is deze verstrengt en vanaf 01/07/2002 dienen alle
gemonteerde onderdelen te voldoen aan de zr strenge E ..R67-01
keuring. Deze normen zijn geldig voor alle landen die de
reglementering van de Verenigde Naties hebben onderschreven (zowat
alle westerse landen).

De E..R67-01 reglementering is een aanpassing van de E..R67-00
keuring en deze aanpassing bestond er hoofdzakelijk uit dat het
reservoir (LPG tank) getest werd met zijn veiligheidsonderdelen. Men
vult een LPG reservoir met 80% LPG en plaatst deze dan in open vuur.
De tank mag niet ontploffen! Maar wat gebeurd er bij een tank met 80%
vuller en veiligheidsklep wanneer deze in open vuur wordt geplaatst?
Door de temperatuursstijging verhoogt de druk. Wanneer de druk van
het reservoir oploopt tot 27 Bar gaat de veiligheidsklep op de tank
open. LPG in dampvorm ontsnapt via de klep en vormt een vuurkegel.
Wanneer de druk daalt tot onder de 27 Bar sluit de veiligheidsklep en
de vuurkegel dooft, waarna de druk terug stijgt in de tank en deze de
veiligheidsklep terug doet openen, enz... Dit proces herhaalt zich
tot de tank volledig leeg is. Men noemt dit proces een gecontroleerde
verbranding. Door de verdamping in de tank van het LPG in vloeibare
vorm naar LPG in dampvorm daalt de temperatuur in de tank, waardoor
de temperatuur van de tank vrij stabiel blijft omdat zij door de
temperatuur van de brand wordt verhoogt. Beide processen houden de
temperatuur van de tank als het ware in evenwicht. Dit wordt getest
in een laboratorium, waarna de tank zijn E..R67-01 keuring krijgt
(dezelfde keuringsnummers vindt je ook terug op het veiligheidsglas,
veiligheidsgordels in de wagen, enz...) .
Wanneer men dit zou doen met een dieseltank of nog erger met een
benzinetank, het gevolg laat zich al raden.
Natuurlijk is het eveneens zeer belangrijk dat deze onderdelen goed
worden ingebouwd, door professionelen. De wetgeving heeft ook hierin
voorzien. Het beroep van LPG installateur is nu ook geregeld zodat
alleen professionele, erkende inbouwers de installaties mogen
monteren of de veiligheidsonderdelen en andere onderdelen in oude
installaties mogen plaatsen.

Men kan dus onomwonden stellen dat een LPG installatie, voorzien met
beide veiligheidsonderdelen en voorzien van de E..R67-01 keuring op
de tank, veiliger zijn dan benzine of dieselwagens. Dit wordt
namelijk dagelijks getest in het laboratorium.

Waarom mag men dan niet in ondergrondse parkeergarages parkeren?
Wel, de verzekeringen, plaatselijke normen van de
brandweercommandanten en de parkeeruitbaters zitten hier voor iets
tussen. Er is namelijk een verplichting om bij ondergrondse
parkeergarages sensoren te plaatsen die gassen in dampvorm kunnen
detecteren. Stel dat er een voertuig staat geparkeerd dat een grote
benzinelek heeft. Hierdoor kan er brandgevaar ontstaan. Door sensoren
te plaatsen die deze gassen detecteren kan men het brandgevaar snel
ontdekken en dienaangaande anticiperen. Deze sensoren zijn geplaatst
in het plafond omdat gassen van benzine, CO, diesel, ea lichter zijn
dan lucht en dus steeds naar het plafond stijgen. LPG is zwaarder dan
lucht waardoor het zich anders gedraagt en de parkeeruitbater zal
zich dus verplicht zien sensoren te plaatsen een tiental cm boven de
grond. Natuurlijk kan men zich de vraag stellen, dat wanneer alle LPG
wagens zijn voorzien van een elektrische afnamekraan en 80% vuller,
hoe er een lek bij een LPG installatie kan ontstaan die groot genoeg
is dat er ontploffingsgevaar zou kunnen bestaan. In Nederland waar
men de verplichting van 80% vuller en elektrische afnamekraan reeds
kent van 1989 en er geen enkel verbod bestaat op parkeren in
ondergrondse parkings is er tot op heden nog geen enkel ongeval
geweest te wijten aan LPG lekkage. Maar zelfs het plaatsen van
sensoren kan de toelating van LPG wagens niet bemoeilijken. De prijs
van deze sensoren is namelijk zeer laag (ongeveer 125 Euro/stuk). Het
is dus nog steeds wachten naar een officile anticipatie van de
overheid.
 
Bron: BEL-LPG

Meer informatie rond milieuvriendelijke voertuigen vind u hier.

U kan ook surfen naar: http://www.lpg.be