12/02/2016

Waardering voor elektrische auto’s is toegenomen

Back to article overview

De waardering voor elektrische auto’s is de afgelopen 4 jaar toegenomen. Dat geldt voor zowel zakelijk rijders als particuliere autokopers. De consument raakt meer bekend en vertrouwd met elektrisch rijden en is sneller geneigd voor een elektrische auto te kiezen. Desondanks wordt de elektrische auto nog steeds minder gewaardeerd dan de benzine- en dieselauto.

naar de publicatie

Deze conclusie trekt het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving), dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een onderzoek heeft gehouden onder 3000 Nederlandse autogebruikers die nu nog niet elektrisch rijden. Onderzocht is welke beleidsmaatregelen (‘prikkels’) de automobilist kunnen stimuleren om te kiezen voor een elektrische auto. De resultaten zijn vergeleken met de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek van 4 jaar geleden.

Automobilist vindt actieradius, oplaadtijd en beschikbaarheid snellaadpunten belangrijk

Zowel de particuliere als de zakelijk rijder geeft nog altijd de voorkeur aan een benzine- of dieselauto. De waardering voor elektrische auto’s kan toenemen en in de buurt komen van die voor benzine- en dieselauto’s als de actieradius verbetert, de oplaadtijd korter wordt en er meer snellaadpunten komen.

Zakelijk rijder vindt gratis parkeren ook belangrijk

Voor zakelijk rijders kan de waardering voor elektrische auto’s verder toenemen door parkeren voor elektrische auto’s overal gratis te maken. Ook het buiten de spits toelaten tot spitsstroken, gratis snelladen langs snelwegen en gratis toegang geven tot toltunnels en veerdiensten kan de waardering voor elektrisch rijden bij de zakelijk rijder verhogen.

Voor de particuliere autokoper zijn deze prikkels geen reden om eerder een elektrische auto te kiezen. Dit komt waarschijnlijk doordat  een elektrische auto voor particulieren een minder serieuze optie is dan voor zakelijk rijders. De meeste particulieren kopen een tweedehands auto en het aanbod aan elektrische auto’s is dan klein.

2 andere onderzochte prikkels hebben geen invloed op de waardering van beide groepen rijders voor elektrische auto’s: een verhoging van de maximumsnelheid voor elektrische auto’s op snelwegen en een korting van € 500 op de aanschaf van een elektrische fiets. 

Bron: Planbureau voor de Leefomgeving