29/07/2002

VLAREM II wordt vereenvoudigd

Terug naar artikeloverzicht

Ter uitvoering van het Zomerakkoord heeft de Vlaamse regering, op voorstel van Vlaams mnister Vera DUA, principieel een verregaande vereenvoudiging en verduidelijking van de milieuvoorwaarden voor bedrijven  goed gekeurd. Nu moeten ondernemingen in Vlarem II - een kolos van liefst 1000 pagina's! - zelf zoeken aan welke milieuvoorwaarden ze moeten voldoen. Vera Dua wil dat (vooral) KMO's  in een zeer nabije toekomst voldoende hebben aan een brochure van enkele tientallen pagina's dik. De nieuwe regeling stelt een sectorale en vooral integrale aanpak voor.  Naar schatting de helft van alle ondernemingen zal zo  geen vergunning  nodig hebben. De overheid acht het voldoende dat zij in de toekomst hun activiteiten melden. Deze aanpak geeft de ondernemingen meer verantwoordelijkheid maar ook  absolute rechtszekerheid. Ze weten zo immers  voorafgaandelijk welke voorwaarden ze moeten respecteren.

Huidige situatie

Wie vandaag als ondernemer aan de slag wil in Vlaanderen moet zich door een haast onontwarbare resem milieuvoorwaarden wroeten. De ondernemer wordt verondersteld na te gaan of hij voldoet aan alle desbetreffende wetten waarvan de eerste uit . 1964 dateert!  Als gevolg van allerhande Europese richtlijnen n de permanente introductie van nieuwe technische procds moeten de voorwaarden binnen Vlarem II bovendien constant herschreven worden. Dit maakt het kluwen nog onoverzichtelijker. Minister Dua heeft nu aan de Vlaamse regering voorgesteld deze milieuwetgeving veel overzichtelijker te maken. Via een integraal beleid moet het voor bedrijven makkelijker en over- zichtelijker worden om zich in regel te stellen.

Voorstel: milieuvoorwaarden op maat

Vandaar dat minister Vera Dua uitpakt met de aanzet voor een veel duidelijker systeem. Alle milieuvoorwaarden waaraan een bepaalde  categorie van ondernemingen moet voldoen, worden samengebracht.  En ze  worden in de toekomst uitgewerkt per bedrijfssector. Voor de bedrijven betekent het samenbrengen en overzichtelijker maken van de milieuvoorwaarden dan ook een totnogtoe  onmogelijk geachte  maar nochtans zeer gewenste vereenvoudiging. "Het nieuwe decreet focust meer op de globaliteit van de ondernemingen; op bedrijven die binnen een zelfde sector actief zijn. Bedrijven dus waarvoor de meeste milieuvergunningsvoorwaarden gelijklopend zijn. Let wel: deze benadering is enkel mogelijk voor overzichtelijke ondernemingen die gebruikelijke milieuproblemen [kunnen] veroorzaken."

Voor grote bedrijven met tientallen onderdelen met telkens andere productieprocds kan deze benadering geen soelaas brengen.  Het zijn vooral de  KMO's - die toch de economische ruggengraat van Vlaanderen vormen - die zullen genieten van deze vereenvoudiging. "Zij krijgen via deze  nieuwe regeling als het ware een pakket milieunormen "op maat". Om die pakketten te realiseren werken we per bedrijfssector. Binnen elke sector gaan we clusters definiren van bedrijven met een vergelijkbare milieuproblematiek."

Kortom, van een hoogstnoodzakelijke maar moeilijk ontwarbare Vlarem I en Vlarem II krijgen een massa  Vlaamse ondernemers, met name diegene die niet tot Klasse 1 of Klasse 2 behoren, nu een pakket milieunormen aangeboden waardoor hun werk enorm vergemakkelijkt. Ook voor een deel van de Klasse 2 bedrijven zal het, onder voorwaarden, mogelijk zijn tot deze integrale voorwaarden toe te treden.

Gevolg: makkelijker en eenvoudiger voldoen aan milieuvoorwaarden

Let wel: deze integrale voorwaarden maken de milieubeveiliging niet minder stringent! Ze zorgen er wel voor dat ondernemingen duidelijker n makkelijker weten waaraan zich te houden n hoe ze dat - zo efficint mogelijk - kunnen. Meteen  verhoogt de rechtszekerheid van de ondernemingen enorm. Ondernemingen die onder deze integrale voorwaarden vallen, weten namelijk op voorhand aan welk geheel van voorwaarden ze precies moeten voldoen. Die integrale voorwaarden zijn bovendien dusdanig opgemaakt dat  ze gelden voor een hele  reeks ondernemingen. Het toezicht op de naleving van de milieuvoorwaarden zal dan ook veel efficinter kunnen worden georganiseerd.

Op termijn zal zowat de helft van de in Vlaanderen actieve, vooral kleinere ondernemingen van deze integrale voorwaarden kunnen genieten.  In Nederland, waar  dit systeem wordt toegepast,  geniet nu reeds 55 procent van alle ondernemingen van een systeem van integrale vergunningsvoorwaarden. In Vlaanderen moet 50 procent mogelijk zijn.  Voor alle ondernemingen die wel van het systeem zullen kunnen genieten, vervalt meteen de vergunningsplicht.

Uitwerking: start proefprojecten

In het najaar starten  twee proefprojecten. Tegen 2004 kunnen dan de eerste bedrijfssectoren volgens deze integrale voorwaarden aan de slag.

Neem het voorbeeld van een schrijnwerkerij.  Momenteel moet dergelijke schrijnwerkerij, ressorterend onder de Klasse 2 bedrijven:
1) een vergunningsaanvraag indienen (een formulier van 13 pagina's, met bijlagen: een bundel van 30 50 pagina's). Dit formulier dient in 7-voud opgemaakt te worden!
2) de termijn om de vergunning te bekomen is minimaal 3 maand, met beroep kan dit oplopen tot 11 maanden
3) de schrijnwerkerij dient de dossiertaks te betalen die in heel Vlaanderen geldig is: 62 euro. Daarnaast vragen bepaalde gemeentebesturen bijkomende "kostendekkende" retributies. Zo vragen Antwerpen en Oostende 370 euro extra, Willebroek zelfs  720 euro.
4) Bovendien dienen heel wat Klasse 2 ondernemingen - als gevolg van de ingewikkelde procedure - meer dan eens externe consultants in te schakelen. Ook die werken niet gratis.

Diezelfde schrijnwerkerij zal onder de nieuwe voorwaarden GEEN VERGUNNING klasse 2 meer nodig hebben.
1) de schrijnwerkerij is wel onderworpen aan een meldingsplicht. Maar: de termijn waarbinnen die  melding moet  gebeuren, wordt enorm verkort. (In Nederland geldt een termijn van 1 maand).
2) de voorwaarden worden veel meer op maat gesneden, in een bundel van 10 20 pagina's. Die voorwaarden zullen duidelijker en specifieker zijn voor de sector. Ze worden ook kwalitatief beter.
3) de dossiertaks op Vlaams niveau blijft redelijk. De retributie van gemeenten vervalt grotendeels (voor de huidige Klasse 3 - meldingen vragen bepaalde gemeenten ook een retributie, zij het veel lager dan de retributie voor Klasse 2).
4) via een intensieve controle zal ervoor gezorgd worden dat deze bedrijven zich strikt houden aan de opgelegde milieuvoorwaarden

De nu principieel goedgekeurde wijziging van Vlarem II zal nu voor advies worden voorgelegd aan de MiNa-Raad en de SERV.

persinfo:     Ann Bats, woordvoerder van minister Dua
tel. (02) 553 27 81
e-mail:         persdienst.dua@vlaanderen.be