08/06/2004

Vlaanderen pionier in permanente milieumonitoring met onbemande vliegtuigen

Terug naar artikeloverzicht

Vlaamse luchtvaart opnieuw op de kaart

Niet alleen cartografen zijn op zoek naar gedetailleerde luchtopnamen. Ook in vegetatieopvolging, milieubeheer of 'security' kunnen dergelijke beelden van groot nut zijn, op voorwaarde dat de gegevens heel regelmatig worden bijgewerkt en snel beschikbaar zijn. Vito koopt daarom nog dit jaar een onbemand hightech-vliegtuig op zonne-energie. Dankzij het toestel zullen overheden en bedrijven voortdurend en relatief goedkoop kunnen beschikken over de meest recente gegevens met een hoge ruimtelijke nauwkeurigheid. Een wereldprimeur.

Geo-snelnieuws

De resolutie en nauwkeurigheid van satellietbeelden is voor veel recente aardobservatietoepassingen ontoereikend. Luchtfoto's vanuit bemande vliegtuigen hebben wl de gevraagde ruimtelijke nauwkeurigheid, maar die zijn dan weer duur en worden daardoor meestal hooguit om de paar jaar vernieuwd. De HALE-UAV's (High Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicles) zijn hier een geschenk uit de hemel (zie ook de Vito-nieuwsbrief van december 2002). Op zonne-energie cirkelen ze onafgebroken en op grote hoogte boven de aarde. Hun boordsensoren leveren informatie over vegetatie, gebouwen, waterlopen enz., met een heel grote nauwkeurigheid. Op vier maanden tijd heeft n zo'n vliegtuig een gebied met de oppervlakte van Belgi volledig en tot in de kleinste details in beeld gebracht.

Toepassingen haast onbeperkt

De hoge resolutie en de korte vernieuwingscyclus van de gegevens openen nieuwe toepassingsmogelijkheden. Zo kunnen hulpdiensten bij milieurampen snel een duidelijk beeld krijgen van de situatie en doelgerichter ingrijpen. Milieuoverheden krijgen de mogelijkheid olievervuiling op zee sneller te detecteren en zo de vervuiler te traceren. Land- en tuinbouwers kunnen aan de hand van gewasopvolging gericht besproeien en bemesten en zo via 'precision farming' hun productiviteit verhogen. De boordsensoren leveren ook heel nauwkeurige hoogtemetingen, uitstekend geschikt om overstromingsgevaar in te schatten of de optimale inplantingsplaats voor gsm-masten te bestuderen. Nutsbedrijven kunnen hun hoogspanningslijnen of ondergrondse netwerken permanent monitoren. En zo zijn er nog tal van toepassingen te bedenken.


Vlaams Gewest en ESA financieren

De Vlaamse regering is alvast een hevige pleitbezorger van de verdere ontwikkeling van deze technologie. Ze wil dat Vlaanderen in Europa en zelfs op wereldschaal hierin een voortrekkersrol blijft vertolken. Daarom keurde ze begin mei een kapitaalsverhoging bij Vito goed voor de aankoop van een HALE-UAV en het bijhorende zend- en ontvangstation. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA financiert de sensoren waarmee de vliegtuigen worden uitgerust en de software om de gegevens te verwerken. Vito zal de eerste testvluchten met het toestel uitvoeren in de loop van 2005. Tegen het einde van 2007 verwacht ze de ontwikkeling van de sensoren en verwerkingssoftware af te ronden, zodat de volledige infrastructuur vanaf 2008 operationeel kan zijn. Een datum waar heel wat potentile gebruikers in binnen- en buitenland hoopvol naar uitkijken.

Bron : Vito

________________________________

Extra info :

Voorstelling aardobservatie met onbemande vliegtuigen door Vlaams minister van Financin & Begroting, Ruimtelijke ordening, Wetenschappen & Technologische innovatie, Dirk Van Mechelen