26/01/2007

Vlaamse overheid wil eigen vervoer milieuvriendelijker

Terug naar artikeloverzicht

Op initiatief van minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois, minister van Leefmilieu Kris Peeters en minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt keurde de Vlaamse regering vandaag een actieplan 2007-2010 goed waarmee de eigen mobiliteit van de Vlaamse overheid milieuvriendelijker moet worden. Zo worden dienstwagens stapsgewijs vervangen door milieuvriendelijke exemplaren, de fietsfaciliteiten voor de ambtenaren uitgebreid en de medewerkers gestimuleerd te kiezen voor milieuvriendelijke vervoermiddelen.

Met het actieplan wil de Vlaamse overheid niet enkel het goede voorbeeld geven. Als een van de grotere organisaties in Vlaanderen, met in totaal ongeveer 44.000 medewerkers, heeft een milieuvriendelijk eigen mobiliteitsbeleid ook een werkelijke impact. Het plan geeft een kader aan een aantal nieuwe, maar ook lopende initiatieven. Want de Vlaamse overheid heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten.

Niet alleen hebben alle ambtenaren recht op een gratis abonnement op het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. Duurzame en milieuvriendelijke verplaatsingen staat ook centraal in het huisvestingsbeleid van de overheidsdiensten. Zo worden diensten in Brussel en de Vlaamse administratieve centra in de provincies steevast in stationsbuurten ingeplant. Ook door het stimuleren van telewerk, zowel thuis als in 5 gloednieuwe satellietkantoren, probeert de Vlaamse overheid het aantal verplaatsingen te beperken.
 
Met een aantal nieuwe acties willen de betrokken ministers Bourgeois, Peeters en Van Brempt duurzame mobiliteit nog sterker verankeren binnen de Vlaamse overheid.

Een greep uit de acties van actieplan 2007-2010:

  • De Vlaamse overheid engageert zich om het wagenpark meer milieuvriendelijk te maken door bij de aankoop van nieuwe dienstwagens te kiezen voor wagens met een hogere ecoscore :


    • 2007: 60% van de voertuigen heeft een Ecoscore > 62
    • 2008: 70% van de voertuigen heeft een Ecoscore > 62
    • 2009: 70% van de voertuigen heeft een Ecoscore > 65
    • 2010: 80% van de voertuigen heeft een Ecoscore > 65.

Ecoscore kent aan alle voertuigen een 'milieuscore' toe, die representatief is voor hun impact op het milieu. Hiervoor worden verschillende schade-effecten in rekening gebracht: broeikaseffect, luchtkwaliteit (gezondheidseffecten & effecten op ecosystemen) en geluidshinder. Deze milieuevaluatie laat toe deze verschillende effecten te combineren in n enkele indicator: de ecoscore.

Ecoscore is dus een instrument dat veel verder gaat dan de CO2-gids, die enkel een klassering maakt op basis van de CO2-uitstoot van een voertuig.

De Vlaamse overheid is de eerste vlootbeheerder in Vlaanderen die Ecoscore structureel opneemt in haar aankoopbeleid.

  • De Vlaamse overheid heeft een belangrijke voorbeeldfunctie. Daarom zullen milieuvriendelijke dienstvoertuigen herkenbaar gemaakt worden d.m.v. de vermelding van de Ecoscore (getal vanaf 70) in de wagen en een belettering aan de buitenkant van de wagen.

  • De Vlaamse overheid wil een vlotte bereikbaarheid van haar gebouwen met het openbaar vervoer en wil het gebruik ervan stimuleren voor haar eigen werknemers. Daarom zal er vanaf dit jaar een digitale bereikbaarheidsfiche worden opgesteld voor iedere vestiging in Brussel met meer dan 200 werknemers. Hierop kan de werknemer het meest efficinte vervoersmiddel kiezen in functie van de afstand tot de werkplek.

  • Korte dienstverplaatsingen moeten bij voorkeur met de fiets gebeuren. Naast de 250 gele dienstfietsen, wordt er werk gemaakt van een degelijke infrastructuur voor het stallen van de fiets en douche- en opbergmogelijkheid in ieder groot Vlaams overheidsgebouw.

  • Er wordt een pilootproject opgestart waarbij in een overheidsgebouw een parkeerplaats wordt voorzien voor milieuvriendelijke voertuigen, uitgerust met een stopcontact, bandenspanningmeter en bandenspanningspomp. Uit onderzoek blijkt dat een te lage bandenspanning een hoger verbruik oplevert en dus meer uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.

  • De Vlaamse overheid wil haar personeel stimuleren om zich op de meest milieuvriendelijke manier te verplaatsen. Chauffeurs krijgen een opleiding rond energiezuinig- en defensief rijgedrag (ecodriving). Energiezuinig rijden kan bij een bedrijfswagenvloot tot 10% CO2 besparen. Bovendien zorgt dit ook voor een financile besparing.

  • De Lijn bouwt verder een milieuvriendelijke openbaar vervoersvloot uit. Ze neemt initiatief zowel op vlak van uitrusting van bussen door installatie van roetfilters en aankoop van milieuvriendelijke bussen als gebruik van milieuvriendelijke brandstof zoals biodiesel en plantenolie. Ook in haar opleidingen voorziet De Lijn aandacht voor energiezuinig rijgedrag.

Bron : Persmededeling van de Vlaamse Regering

______________________________

Extra info :