25/10/2004

Vijf voor twaalf voor sanering van gesloten tankstations

Terug naar artikeloverzicht

BOFAS, het Bodemsaneringsfonds voor tankstations, trekt aan de alarmbel. Tot op vandaag hebben immers slechts 425 tankstations bij BOFAS een aanvraag tot steun ingediend. Het zijn vooral de kleine zelfstandigen die uit de boot dreigen te vallen. Eigenaars en uitbaters die hun tankstation willen sluiten of reeds gesloten hebben, moeten dringend een aanvraag indienen, willen zij op steun van het Fonds kunnen rekenen. Om de tankhouders aan te sporen alsnog een aanvraag in te dienen, lanceert BOFAS nu een TV-spot.

De petroleumsector kampt, net als zoveel sectoren, met een historische bodemverontreiniging. Vroeg of laat zal elk tankstation zijn grond moeten zuiveren. En dat is een erg dure aangelegenheid: de sanering van een benzinestation kost al gauw 100.000 euro.

Om eigenaars en uitbaters van tankstations te helpen bij het zuiveren van hun verontreinigde bodem werd BOFAS in het leven geroepen. Het Fonds is een initiatief van de voornaamste petroleumfederaties en de overheid. BOFAS verleent zowel financile als operationele steun bij de sanering van verontreinigde bodems, veroorzaakt door vloeibare brandstoffen. Deze steun is echter tijdelijk. Vooral voor gesloten tankstations is het hoogtij. Van de naar schatting 1000 gesloten stations die in aanmerking komen, zijn er op dit moment slechts 20% die een dossier hebben opgestuurd. In principe kan een aanvraag nog tot 26 maart 2005 ingediend worden, maar in werkelijkheid moet de tankhouder al een paar maanden op voorhand voorbereidingen beginnen te treffen. Eerst moet een bodemonderzoek verricht worden, vervolgens wordt een dossier opgemaakt en pas dan kan een aanvraag ingediend worden.

Het aantal ingediende aanvragen is tot hiertoe relatief beperkt gebleven. Sinds de oprichting van BOFAS op 26 maart 2004 hebben amper 425 van de 4.000 tankstationhouders een aanvraag ingediend. Dat cijfer moet gerelativeerd worden. Bij de grote maatschappijen staan immers nog enkele honderden dossiers op stapel. En wie zijn activiteiten wil voortzetten, heeft een jaar langer de tijd om een aanvraag in te dienen.

Toch zijn de cijfers verontrustend, zegt Chris Hoste, Algemeen Directeur van BOFAS: "Vooral kleine zelfstandigen aarzelen om een aanvraag in te dienen. Zij laten zich afschrikken door het orinterende vooronderzoek dat zij zelf moeten financieren. Waar weinigen onder hen echter rekening mee houden, is dat hun grond vroeg of laat onderzocht zal moeten worden. In geval van verkoop bijvoorbeeld, moet altijd eerst een bodemonderzoek gebeuren. En wanneer zij nu op BOFAS geen beroep doen, zullen zij later alles ook de sanering uit eigen zak moeten betalen."

Opmerkelijk is dat Walloni en Brussel achterop hinken. Zij zijn goed voor respectievelijk 5 en 18 procent van de aanvragen. Dat is een gevolg van de verschillende toepassing van de wetgeving in de drie regio's. In Vlaanderen wordt de wetgeving al sinds 1995 strikt toegepast, daar waar het decreet inzake bodemsanering voor tankstations in Walloni en Brussel nog niet ondertekend is. Vlamingen zien de voordelen van het Fonds dan ook beter voor ogen. Want die voordelen zijn er wel degelijk. Wie aan de voorwaarden voldoet, kan bij sluiting van het tankstation rekenen op een volledige financiering en uitvoering van de sanering. Bij voortzetting of vernieuwing van het tankstation komt BOFAS gedeeltelijk tussen met een maximum van 62.000 euro.
Het Bodemsaneringsfonds is een primeur voor Belgi. Het is de eerste keer dat de bodemverontreiniging van een volledige sector integraal aangepakt wordt. De keerzijde van de medaille is dat het wantrouwen erg groot is, zegt Chris Hoste: "Heel wat eigenaars en uitbaters van tankstations zijn niet of onvoldoende vertrouwd met het principe van een fonds en het onbekende schrikt hen af. Zij zijn bang zich bekend te maken omdat zij vrezen dat zij zelf zullen moeten opdraaien voor de kosten. Het tegendeel is waar. Van de reeds ingediende aanvragen werd 62 procent ontvankelijk verklaard; 35 procent is in behandeling en slechts 3 procent is onontvankelijk. Toch verkiezen eigenaars of uitbaters vaak te zwijgen in de hoop dat het wel zal overwaaien."

BOFAS heeft begrip voor die reactie, maar waarschuwt tegelijk dat die houding een aantal tankhouders later zuur zou kunnen opbreken. Nochtans werd er al heel wat ondernomen om de doelstellingen van BOFAS aan de betrokkenen duidelijk te maken, gaande van brieven, brochures en informatiesessies tot een stand op vakbeurzen. Binnenkort worden de eigenaars van gesloten tankstations nog eens individueel en aangetekend aangeschreven.

Vanaf 25 oktober verschijnt ook een opmerkelijke TV-spot op de publieke omroepen VRT en RTBF. Daarmee wil BOFAS vooral de kleine zelfstandigen die hun tankstation reeds gesloten hebben, tot actie aansporen. De spot toont Armand, een gepensioneerde tankstationhouder, die besloten heeft zijn grond zelf te saneren met spade en kruiwagen, terwijl het met de hulp van BOFAS ook anders had gekund...

Eigenaars of uitbaters van tankstations die op BOFAS beroep willen doen of meer informatie wensen, kunnen gebruik maken van het gratis nummer 0800 50117 of surfen naar www.bofas.be.


BOFAS, het Fonds voor de sanering van tankstations in Belgi werd gelanceerd op 26 maart 2004. De vzw werd opgericht door de voornaamste beroepsfederaties die ruim representatief zijn voor de petroleumsector. Het Fonds zal dezelfde regels hanteren voor heel Belgi op grond van een Samenwerkingsakkoord (SWA) dat gesloten werd tussen de drie Gewesten en de Federale Overheid.