10/05/2004

Vervoerders kiezen steeds vaker voor de waterweg

Terug naar artikeloverzicht

In 2003 groeide de trafiek over de binnenwateren meer dan twee keer zo snel als de economie in zijn geheel. In vijf jaar tijd is het vrachtvolume op de Vlaamse binnenwateren gestegen met meer dan 15 miljoen ton.

"De binnenvaart stijgt sterker dan de economie als geheel. De trafiekcijfers van de waterwegbeheerders tonen voor het achtste jaar op rij een toename van het goederenvervoer over water. Terwijl de Belgische economie in 2003 groeide met 1,1 procent, werd er over de waterweg 2,28 procent meer vervoerd. De overslag op binnenschepen in de vier Vlaamse zeehavens nam zelfs toe met 3,5 procent. Dat de binnenvaart meer dan twee keer zo snel groeit als de economie in zijn geheel, bewijst dat ondernemingen hun goederenvervoer herorinteren.", zegt Bossuyt.

Op de Vlaamse binnenwateren werd in 2003 meer dan 4,5 miljard tonkilometer getransporteerd, een nieuw record. Een tonkilometer is het vervoer van n ton over een afstand van 1 km. Tegenover 2002 is dat een stijging met 2,28 procent. In vergelijking met 1998,  nauwelijks vijf jaar geleden, wordt er nu 1.248.497.641 tonkilometer meer vervoerd (+ 38,3 procent).

De vrachtstijging manifesteert zich bij elk van de drie waterwegbeheerders.  In vergelijking met 2002 stijgt de vervoerde tonnage met 1,95 procent. Tegenover 1998 werd in 2003 niet minder dan 15.167.487 ton meer vracht vervoerd (+ 28,72 procent). Die toename van de verscheepte tonnage komt overeen met 606.699 vrachtwagens van 25 ton die jaarlijks bijkomend van de weg worden gehouden.

In tegenstelling tot het transitverkeer, goed voor zowat de helft van alle transport op de Vlaamse binnenwateren, geven de cijfers van ladingen en lossingen een goed beeld van het trafiekgenererend vermogen van de bedrijven die langs de waterweg liggen. Het volume van ladingen en lossingen nam in 2003 toe met 0,87 procent. Met 7.017.377 ton ligt het volume van de ladingen veel lager dan dat van de lossingen (27,3 miljoen ton). Terwijl de lossingen lichtjes achteruitlopen, stijgt het volume van de ladingen aanzienlijk, met 7,6 procent. Dit is een positief effect van het kaaimurenprogramma.

Verheugend is dat met name het containervervoer op de binnenwateren sterk groeit. In 2003 werden meer dan 300.000 containers vervoerd langs de binnenwateren, een stijging met meer dan 18 procent. Tegenover vijf jaar geleden bedraagt de stijging van het containervervoer per binnenschip meer dan 288 procent. Containervervoer leent zich bij uitstek tot intermodale samenwerking. De motor achter de sterke groei van de containertrafiek op de binnenwateren zijn de terminals die sinds enige jaren worden opgetrokken langs rivieren en kanalen. Tussen die terminals zijn lijndiensten van containerafvaarten in volle ontwikkeling.

Om de totale economische impact van de binnenvaart in te schatten moet, behalve met de trafiekcijfers van de waterwegbeheerders, ook worden rekening gehouden met de vervoerstromen die gegenereerd worden in de Vlaamse zeehavens. In totaal werden in de vier Vlaamse zeehavens verleden jaar 92.183.000 ton goederen overgeslagen op een binnenschip, een recordcijfer en een stijging met 3,49 procent tegenover 2002. Alleen al in de haven van Antwerpen werd afgelopen jaar 76.614.000 ton geladen of gelost op binnenschepen. In Gent was dat 14.916.000 ton, en in Zeebrugge en Oostende samen 653.000 ton.

Minister Bossuyt is tevreden met het stijgend succes van de binnenvaart. "De groei van het transport van goederen per binnenschip heeft een belangrijke impact op de mobiliteit en de verkeersveiligheid. Tenslotte is het kleinste binnenschip het equivalent van zo'n 30 vrachtwagens.", aldus Bossuyt.

Meer info : tina.verraes@vlaanderen.be
Persdienst minister Bossuyt
Tel : 02/553.70.45

Bron : persdienst Vlaamse regering