16/10/2015

Verkeersfiscaliteit verder vergroend

Back to article overview
Verkeer heeft nog steeds een grote impact op mens, leefmilieu en klimaat. De gevolgen van de vervuilende emissies zijn gekend: opwarming van de aarde, verminderde levenskwaliteit en een vervuild leefmilieu. De uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide in Vlaanderen is bij de hoogste van Europa. Dat heeft veel te maken met de samenstelling van het wagenpark.
 
Minister Joke Schauvliege: “De impact van onze mobiliteit op onze gezondheid en het leefmilieu blijft groot. We moeten ons steeds afvragen of we ons moeten verplaatsen, hoe ons moeten verplaatsen, en met welke wagen ons moeten verplaatsen.”
Oude technologieën hebben hun limieten qua milieuwinsten bereikt waardoor een nieuwe vergroening zich opdringt.
Deze vergroening wil de Vlaamse regering bewerkstelligen door meer sturing te brengen in de verkeersfiscaliteit. Dat zal gebeuren door twee componenten van die verkeersfiscaliteit te vergroenen, namelijk de Belasting op Inverkeersstelling (BIV) en de jaarlijkse Verkeersbelasting (VKB).
 
In de BIV wordt de CO2 parameter aangepast om tijdig de Europese doelstelling van 95 gram te halen. Ook wordt de BIV voor de Euro 6 norm bijgesteld aan de reële emissies. Vrijstellingen voor CNG en plug-in hybrides worden behouden tot 2020. Aan de vrijstelling voor milieuvriendelijke technologieën zoals elektrische wagens, waterstofwagens wordt niet geraakt.
 
Aan de zijde van de VKB gebeurt dezelfde beweging. De fiscale PK wordt behouden als sokkel maar op basis van milieuvriendelijkheid kan er een bonus of malus worden toegekend. Die milieuvriendelijkheid wordt berekend aan de hand van de euronorm alsook CO2-emissies. De Euronormen zijn gedifferentieerd per brandstoftype waarbij diesel zwaarder doorweegt. Het ijkpunt voor de CO2-emissies wordt 122 gram per kilometer. Voor elke gram meer zal de fiscale PK stijgen met 0,3%, voor elke gram minder dalen met 0,3%.
Voor wie al een auto heeft verandert er niets. De nieuwe berekening van de BIV en de VKB geldt namelijk alleen voor wie een andere wagen koopt (nieuw of tweedehands). Op die manier krijgt de consument een duidelijke groene keuze. Annemie Turtelboom: “Ofwel kies je bij de aankoop van je wagen een model dat minder impact heeft op klimaat, mens en leefmilieu en betaal je dus minder verkeersbelastingen dan nu het geval is, ofwel doe je dat niet en betaal je meer verkeersbelastingen. Wie kiest voor emissievrije technologieën betaalt helemaal niks.”
 
Met deze positieve keuze voor vergroening gaat de Vlaamse regering de strijd aan met vervuilende emissies, die schadelijk zijn voor mens milieu en klimaat. Deze hervorming zet in op verbetering op al deze niveaus: De reductie van zowel CO2, NO2 als fijn stof, voor propere lucht van onze kinderen en de klimaatdoelstellingen.

Persmap

Bron : Persbericht Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw