14/03/2008

Veolia ontwikkelt nieuwe generatie hybride vrachtwagens

Terug naar artikeloverzicht

Vilvoorde - Het milieubedrijf Veolia Environmental Services Belgium ontwikkelt samen met TTA Truckland, de VITO en VDK Waste Systems een nieuw type hybride vuilniswagen. Voor het eerst kunnen vrachtwagens tot 26 ton met een serieelhybride krachtbron uitgerust worden en naar verwachting 15 l diesel per 100 km minder verbruiken dan de conventionele vrachtwagen. Een primeur in milieuvriendelijk transport!

Hybride voertuigen beschikken per definitie over twee aandrijfsystemen. En daarvan is elektrisch, het andere een conventionele verbrandingsmotor. In de transportsector zijn hybride vrachtwagens op zich niet nieuw. De innovatie zit hem echter in het uitrusten van vrachtwagens met een serieelhybride aandrijfsysteem, waarbij de wielen niet aangedreven worden door de verbrandingsmotor, maar door elektromotoren die gevoed worden via een energieopslagsysteem met zogenaamde supercondensatoren.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe hybride vuilniswagen hebben VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek), TTA Truckland (samen met DAF Trucks verantwoordelijk voor de ombouw), VDK Waste Systems (constructie afvalperswagens reinigingsmaterieel) en Veolia Environmental Services (afvalophaling en verwerking) in december 2006 de handen in elkaar geslagen. Het resultaat van deze samenwerking zal naar verwachting rond de zomer van 2008 in een prototype zichtbaar zijn.

Remenergie omzetten in aandrijfkracht

De grote uitdaging bij het uitrusten van zware vrachtwagens met een serieelhybride krachtbron ligt in de autonomie van het energieopslagsysteem, die de uiteindelijke actieradius van de vrachtwagen gaat bepalen. De serieelhybride technologie is gebaseerd op het recupereren en vasthouden van remenergie die vrijkomt bij voertuigen die veelvuldig stoppen. Vandaar dat vuilniswagens zich uitstekend lenen voor het toepassen van deze nieuwe technologie.

Rudy Vidael van VITO vertelt: "Het initiatief voor de ontwikkeling ligt bij VITO. Om deze innovatie te realiseren zijn we op zoek gegaan naar betrouwbare en geschikte partners die elk binnen hun domein expert zijn. Ondertussen is het vertrouwen in dit project bij VITO zo groot, dat wij een aparte entiteit voor de commercialisatie van het specifieke BlueBoostTM energieopslagsysteem hebben opgericht, Better-E."

Minder brandstof, minder lawaai, minder CO2 en minder fijn stof

De voordelen van serieelhybride vuilniswagens zijn doorslaggevend. Koen Goyvaerts van Veolia Environmental Services licht toe: "Simulaties hebben uitgewezen dat dit type vuilniswagen 15 liter diesel per 100 km minder verbruikt dan een conventionele. En dat levert een aanzienlijke bijdrage aan de zorg voor het milieu. Met de jaarlijkse brandstofbesparing voor n vrachtwagen kunnen drie gezinnen hun huis een jaar lang verwarmen."

Naast zuinig in verbruik wordt de Veolia vuilniswagen van de toekomst veel geluidsarmer. Niet alleen de wielen, ook de pers op de vrachtwagen wordt aangedreven door de elektrische motor. Alles samen produceert elektrische aandrijving aanzienlijk minder lawaai, waardoor de serieelhybride vrachtwagen van Veolia onder de geluidsnormen voor nachtelijke ophalingen zal uitkomen. En nachtelijke ophalingen hebben dan weer het voordeel dat ze veiliger verlopen en minder verkeersoverlast bezorgen dan ophalingen overdag.

"Tenslotte zal de systematische overgang naar deze nieuwe vuilniswagen een belangrijke daling teweegbrengen van Veolia's totale uitstoot van CO2 en fijn stof in ons land. Simulaties tonen reducties aan tot 50 %." aldus Koen Goyvaerts. "Hiermee doen wij het stukken beter dan de Europese norm voor vrachtwagens die vanaf 2009 geldt (de Euro5 motor) en komen wij ruimschoots tegemoet aan de Kyotodoelstellingen."

Meerprijs is investering in duurzaamheid

De innovatieve serieelhybride vuilniswagen zal naar verwachting ongeveer 45 % meer kosten dan de conventionele vrachtwagen. "De meerprijs is, zeker in de beginfase, relatief hoog." bevestigt Koen Goyvaerts. "Maar dat fenomeen zie je bij de introductie van nieuwe ontwikkelingen na een tijdje geleidelijk wegtrekken. Wij geloven rotsvast in dit ecologisch project en zijn bereid de initile meerprijs te betalen. Wij beschouwen dit als onze bijdrage en onze investering in een duurzaam milieubeleid in ons land."

Prototype vanaf zomer 2008 in het straatbeeld

Veolia Environmental Services neemt tijdens de zomer van 2008 het prototype van de serieelhybride vuilniswagen in dienst. Gedurende drie maanden wordt de vrachtwagen dan intensief getest, waarbij elk onderdeel diagnostisch en secuur opgevolgd wordt. Na een verdere optimalisatie en finetuning is het de bedoeling om op termijn het vrachtwagenpark van Veolia door de nieuwe meer milieuvriendelijke vrachtwagens te vervangen.

Bron : Veolia Environmental Services