08/04/2009

UNIZO tekent kaderovereenkomst om aandeel milieuvriendelijke producten in winkelrekken te verhogen

Terug naar artikeloverzicht

83% van de handelaars vindt inspelen op vraag naar "groene" producten noodzaak

Vandaag tekenen UNIZO, UCM, Fedis en federaal Minister voor Leefmilieu Magnette een kaderovereenkomst om het aandeel milieuvriendelijke producten in de distributiesector te verhogen voor de periode 2009-2012. Doel: de informatieverstrekking over milieueigenschappen van producten bevorderen, het consumenten makkelijker maken om milieuvriendelijke producten terug te vinden in de winkelrekken en "best practices" uitwisselen. Overigens blijkt de grote meerderheid (69%) van de zelfstandige handelaars al milieuvriendelijke producten aan te bieden. 83% vindt inspelen op de vraag naar groene producten een noodzaak. 41% van de 228 ondervraagden vreest dat er te weinig kennis aanwezig is in het bedrijf om in te spelen op de tendens naar groene producten. UNIZO zal daarom de bestaande opleidingen voor winkelpersoneel en marketingmensen versterken. "UNIZO en de zelfstandige handelaars willen hun steentje bijdragen tot een milieuvriendelijker bestedingspatroon bij de consument. Deze kaderovereenkomst is daartoe een goede stap," stelt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Handelaars verstrekken hun klanten informatie zodat die een verantwoorde productkeuze kan maken, met aandacht voor de milieu-impact, zowel in de consumptie- als in de afvalfase. Het raamakkoord voorziet in een latere fase meer specifieke overeenkomsten met de betrokken sectoren rond bepaalde productcategorien, zoals wasproducten, energiezuinige lampen (spaarlampen, LED's), gecertificeerd hout en energiezuinige elektroapparaten. Een begeleidingscomit met vertegenwoordigers van de overheid en de betrokken sectoren zal de verdere uitvoering en operationalisering van de kaderovereenkomst begeleiden.

Recent nog peilden UNIZO en de Bond Beter Leefmilieu bij een staal van 226 zelfstandige klein- en groothandelaars naar de aanwezigheid van milieuvriendelijke producten in hun assortiment. Dat gebeurde in het Kader van het project Milieukoopwijzer. De resultaten bevestigden dat de meerderheid van de handelaars al een assortiment milieuvriendelijke producten aanbiedt: 69% van de handelaars stelt milieuvriendelijke producten te verkopen, 83% van de handelaars vindt inspelen op vraag naar "groene" producten een noodzaak.

Bron : UNIZO