24/10/2007

Uitstoot CO2 van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen

Terug naar artikeloverzicht

Het Parlement erkent dat fabrikanten vijf zeven jaar nodig hebben om op de meest economische manier aanpassingen in het ontwerp van voertuigen aan te brengen en dat de gemiddelde uitstoot van auto's op de Europese markt in 2008 waarschijnlijk hoger zal liggen dan 150 g CO2/km. Het EP is blij met het plan van de Commissie om kaderwetgeving voor de beperking van de CO2-uitstoot in te dienen, met inbegrip van bindende maatregelen ter verbetering van het brandstofrendement van lichte voertuigen door middel van verbeterde motortechnologie en door gebruik van biobrandstof. Het Parlement brengt in herinnering dat het gemiddelde streefcijfer voor het EU-voertuigenpark van 120g CO2/km per personenauto door de Raad in 1996 en door het Parlement in 1997 is onderschreven, met als streefdoel het jaar 2005 en als eindlimiet het jaar 2010.
 
Het EP stelt nu voor dat er met ingang van 2011 bindende jaarlijkse emissiedoelstellingen worden vastgesteld teneinde technische verbeteringen aan voertuigen te bevorderen om er zeker van te zijn dat alleen al daardoor de gemiddelde uitstoot van alle personenauto's op de Europese markt in 2015 niet meer bedraagt dan 125 gram CO2/km. Verder dringt het Parlement erop aan dat de gemiddelde uitstoot vanaf 1 januari 2020 niet meer mag bedragen dan 95 gram CO2/km. De EU moet de noodzakelijke bevordering van innovatie steunen via het zevende kaderprogramma voor onderzoek. Het EP onderstreept dat de ontwikkeling van niet-vervuilende voertuigen intensiever moet worden gestimuleerd.
 
Het Parlement is daarnaast van mening dat de Europese Commissie uiterlijk in 2016 moet overgaan tot de vastlegging of herziening van doelstellingen voor de langere termijn. Het EP gaat ervan uit dat deze doelstellingen mogelijkerwijs zullen nopen tot nog verdere emissiebeperkingen tot 70 gram CO2/km of minder tegen 2025.
 
De leden roepen de Commissie, aangezien zij niet veel verwachten van de voorgenomen vrijwillige overeenkomst inzake reclame voor nieuwe auto's, ertoe op met een voorstel te komen om wettelijke voorschriften te introduceren voor de etikettering, reclame en marketing van nieuwe auto's op de interne markt van de EU. Verder steunt het Parlement het voornemen van de Commissie om de CO2-emissies voor lichte bedrijfsvoertuigen te reguleren.
 
Het Parlement waarschuwt dat intensiever gebruik van biobrandstoffen dreigt te leiden tot hogere prijzen voor levensmiddelen en veevoer, hetgeen ernstige gevolgen zou hebben voor mensen met zeer lage inkomens en de vernietiging van tropische regenwouden nog dreigt te versnellen. Het EP roept de Commissie op strikte certificeringsregels voor gemporteerde biobrandstoffen voor te stellen teneinde eventuele negatieve maatschappelijke en ecologische gevolgen te voorkomen.
 
De leden pleiten er verder voor dat de in de strategie van Lissabon geformuleerde doelstellingen van duurzame groei en werkgelegenheid daadwerkelijk worden nagestreefd door maatregelen te vermijden die de druk om banen te schrappen in de automobielindustrie in Europa vergroten en de internationale concurrentiepositie hiervan in gevaar brengen.
 
Ten slotte verzoekt het EP de Commissie na te denken over de rol en het potentieel van gasvormige alternatieve brandstoffen, zoals vloeibaar petroleumgas en aardgas, die op korte termijn kunnen bijdragen tot de vermindering van de CO2-uitstoot en de diversificatie van het energieaanbod.

Extra info :

Beluister : Persconferentie 24/10/2007 - Rapporteur Chris Davies (EN versie)

Bron  : Europees Parlement