11/10/2005

Tweede Rondetafel 'Handhaving van de Milieuwetgeving in het Vlaamse Gewest : Organisatie en Sanctionering'

Terug naar artikeloverzicht

MILIEUHANDHAVINGSDECREET

2e Rondetafel

Op 26 oktober 2005 organiseert Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur de tweede Rondetafel "Handhaving van de Milieuwetgeving in het Vlaamse Gewest : Organisatie en Sanctionering" plaats. Tijdens deze Rondetafel zal het voorontwerp van milieuhandhavingsdecreet worden voorgesteld en toegelicht.

De tekst van het voorontwerp bekijken.

In het kader van zijn participatief en overlegd milieubeleid, wenst minister Peeters op een zo ruim mogelijke manier overleg te plegen over deze tekst.

Graag ontvangt hij dan ook uw schriftelijke reacties voorafgaandelijk aan de Rondetafel op handhaving.peeters@vlaanderen.be . Het spreekt voor zich dat u ook mondeling kan reageren op de dag van de Rondetafel zelf, waar voldoende tijd zal worden vrijgemaakt voor discussie en overleg. 

Op basis van uw reacties en de uitkomst van de tweede Rondetafel zal deze tekst vervolgens verder worden gefinaliseerd, en zal de minister ze eind dit jaar voor eerste goedkeuring voorleggen aan de Vlaamse Regering. Daarna kan in 2006 het adviesproces (MINA-Raad, SERV, Raad van State) en de parlementaire behandeling en goedkeuring plaatsvinden.


Historiek

Het Vlaams Regeerakkoord (2004/2009) en de Beleidsnota Leefmilieu en Natuur (2004/2009) van minister Peeters stellen de opmaak van een Vlaams Milieuhandhavingsdecreet voorop.

De studies inzake milieuhandhaving van de Universiteiten van Maastricht/Leuven en Gent (2002/2003) en de motie van het Vlaams Parlement (17 november 2004) inzake het milieuhandhavingsbeleid schetsen het kader waarbinnen deze opmaak moet gebeuren.

In april 2005 heeft de minister een beperkte ambtelijke expertenwerkgroep aangesteld om de in 2002/2003 neergelegde studies van de Universiteiten van Gent (inzake bestuurlijke handhaving van de milieuwetgeving) en Maastricht/Leuven (inzake strafrechtelijke handhaving van de milieuwetgeving) te evalueren en de evoluties sindsdien in kaart te brengen.

Op een druk bijgewoonde eerste Rondetafel "Handhaving van de Milieuwetgeving in het Vlaamse Gewest : Organisatie en Sanctionering" van 29 juni 2005, georganiseerd door de minister, werden voormelde studies toegelicht en een aantal discussiepunten voorgelegd aan een ruime groep van deskundigen.

Op basis daarvan heeft de ambtelijke expertenwerkgroep in de daaropvolgende weken en maanden het voorontwerp van milieuhandhavingsdecreet verder uitgewerkt.

Wat zijn nu de voornaamste elementen van het tekstvoorstel ?

 Juridisch kader

  • het invoegen van een titel XVI "Handhaving en veiligheidsmaatregelen" in het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid (DABM);
  • het respecteren van de bevoegdheidsverdeling federaal/gewestelijk inzake strafrecht;
  • het respecteren van het federale Strafwetboek en Wetboek Strafvordering;
  • het anticiperen op het hangende gewijzigd voorstel van richtlijn inzake milieubescherming door het strafrecht; 
  • het vereenvoudigen en harmoniseren van de milieuregelgeving;
  • het bieden van voldoende rechtszekerheid en rechtsbescherming;
     

Cordinatie van het milieuhandhavingsbeleid

  •  het oprichten van een representatief samengestelde "Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving" die :
    • het Vlaamse Parlement en de Vlaamse Regering adviseert in de cordinatie en de inhoudelijke vormgeving van het milieuhandhavingsbeleid; deze cordinatie en vormgeving betreft zowel de handhaving van het milieuhyginerecht als van het  milieubeheersrecht;
    • de opstelling van een jaarlijks milieuhandhavingsrapport cordineert;
    • de opstelling van een jaarlijks milieuhandhavingsprogramma cordineert;
    • de opstelling van samenwerkingsprotocollen tussen de verschillende milieuhandhavers stimuleert en cordineert (inspectiediensten, politie, parket, gemeenten, provincies, enz);
  • het mogelijks aanduiden van gewestelijke, provinciale en gemeentelijke toezichthouders, met specifieke toezichtopdrachten en specifieke toezichtrechten;

Harmonisatie van de bepalingen inzake toezicht, sancties en veiligheidsmaatregelen

  • het werken in fasen : in een eerste fase worden de bepalingen inzake toezicht, sancties en veiligheidsmaatregelen in het milieuhyginerecht geharmoniseerd, in een tweede fase worden deze uit het milieubeheersrecht daaraan toegevoegd;

  • het onderscheiden van milieu-inbreuken en milieumisdrijven : milieu-inbreuken betreffen schendingen van de milieuhyginewetgeving die wordt gehandhaafd door titel XVI DABM, en bestuursrechtelijk, niet strafrechtelijk, kunnen worden gesanctioneerd op basis van titel XVI DABM; milieumisdrijven betreffen schendingen van de milieuhyginewetgeving die wordt gehandhaafd door titel XVI DABM, en zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kunnen worden gesanctioneerd op basis van titel XVI DABM;

  • het voorkomen van milieu-inbreuken en milieumisdrijven via raadgevingen en aanmaningen;

  • het vaststellen van milieu-inbreuken en milieumisdrijven via, respectievelijk, een verslag van vaststelling en een proces-verbaal;

  • het bestuurlijke handhaven van milieu-inbreuken en milieumisdrijven gebeurt via bestuurlijke maatregelen en bestuurlijke geldboeten :
    • bestuurlijke maatregelen kunnen de vorm aannemen van een stakingsbevel, een regularisatiebevel of bestuursdwang;
    • bestuurlijke geldboeten kunnen de vorm aannemen van exclusieve bestuurlijke geldboeten of alternatieve bestuurlijke geldboeten;
    • exclusieve bestuurlijke geldboeten kunnen worden opgelegd door een gewestelijke administratieve entiteit ter beteugeling van milieu-inbreuken;
    • alternatieve bestuurlijke geldboeten kunnen worden opgelegd door een administratief rechtscollege, het "Milieuhandhavingscollege", ter beteugeling van milieumisdrijven, eenmaal de bevoegde procureur des konings besloten heeft het betrokken milieumisdrijf niet te zullen behandelen (en waardoor de strafvordering komt te vervallen);

  • het strafrechtelijk handhaven van milieumisdrijven gebeurt via strafrechtelijke geldboeten en gevangenisstraffen :
    • deze strafrechtelijke sancties liggen voor concrete gevaarzettingsdelicten (wederrechtelijke emissies die effectief het leefmilieu aantasten) hoger dan voor abstracte gevaarzettingsdelicten (schendingen van de milieuhyginewetgeving die mogelijks milieubelastend zijn);
    • het aantasten van de menselijke gezondheid, het veroorzaken van dood of het toebrengen van letsels moet gesanctioneerd worden via de relevante bepalingen terzake in het Strafwetboek (artn. 401-420 Sw);
    • pure administratieve ongehoorzaamheid wordt onttrokken aan het strafrecht ("depenalisering") maar wordt beteugeld via het bestuursrecht;

  • het mogelijks nemen van veiligheidsmaatregelen in geval van aanzienlijk gevaar voor mens of leefmilieu.

Minister Peeters dankt u bij voorbaat voor uw schriftelijke reacties in de komende dagen op handhaving.peeters@vlaanderen.be, of mondeling op de Rondetafel zelf op 26 oktober aanstaande.

Handhaving Milieuwetgeving Folder + registratieformulier

Uitnodiging tweede Rondetafel Handhaving Milieuwetgeving

_____________________________________

Extra info :  Handhaving Milieuwetgeving (AMINAL)