05/10/2011

Staatssteun: Commissie keurt Belgische O&O-steun aan SABCA goed

Terug naar artikeloverzicht

Brussel, 5 oktober 2011 - De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor een terugbetaalbaar voorschot van 32,8 miljoen EUR dat België aan vliegtuigbouwer SABCA wil toekennen voor de ontwikkeling van Flap Support Structures (FSS) voor het toekomstige passagiersvliegtuig Airbus A350 XWB. Na de steun in het kader van de EU-staatssteunregels te hebben onderzocht, is de Commissie tot de bevinding gekomen dat deze aan de voornoemde regels voldoet. Mogelijke concurrentieverstoringen wegen immers niet op tegen de positieve effecten van de steun.

"Het SABCA-onderzoeksproject is gericht op innovatieve technische oplossingen voor een nieuw ontwerp van Flap Support Structures dat zal bijdragen tot een vermindering van de CO2-voetafdruk van vliegtuigen. De steun voor dit uitdagende project zal de fundamentele kennis en innovatieve capaciteiten van de Europese luchtvaartindustrie ten goede komen zonder de concurrentie te sterk te verstoren", verklaarde Joaquín Almunia, vicevoorzitter van de Commissie en verantwoordelijk voor het concurrentiebeleid.

De Commissie kwam tot de bevinding dat het terugbetaalbare voorschot dat de Belgische autoriteiten aan SABCA willen toekennen, in overeenstemming is met de EU-kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (zie IP/06/1600 en MEMO/06/441).

De Belgische autoriteiten hebben bewijsmateriaal verstrekt waaruit blijkt dat de financiële sector weigerde voldoende financiering voor het project te verlenen door de kapitaalintensieve aard ervan, de technologische en commerciële risico's en de lange terugverdientermijn. De steun zal dan ook een oplossing bieden voor een reëel marktfalen. De Commissie was eveneens van oordeel dat de steun beperkt is tot het voor de uitvoering van het project noodzakelijke bedrag. In geval van succes zal de steun volledig worden terugbetaald, met inbegrip van een redelijke interest. Voor verkopen boven de succesdrempel zullen de Belgische autoriteiten een aanvullende royalty ontvangen. Rekening houdende met de eigenschappen van de markt voor vliegtuigstructuren, die zowat 50 Tier 1-leveranciers in Europa telt, en met het kleine aandeel van SABCA, zullen de gevolgen voor de mededinging beperkt zijn.

Achtergrond

SABCA is een risk and revenue sharing partner in het A350 XWB-programma en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Flap Support Structures (FSS). Door het gebruik van nieuwe materialen en technologische processen zal het FSS-project bijdragen tot een verlaging van het gewicht en een verhoging van de prestatie van een cruciale vliegtuigstructuurcomponent, waardoor de totale ecologische voetafdruk van de vliegtuigen wordt verminderd. Het terugbetaalbare voorschot spreidt het risico van het project en dekt 41,9% van de kosten voor SABCA-activiteiten inzake industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.

De niet-vertrouwelijke versie van het besluit komt, zodra eventuele vertrouwelijkheidskwesties zijn opgelost, in het Staatssteunregister op de website van DG Concurrentie beschikbaar onder zaaknummer SA.31622. Een overzicht van de recentste besluiten inzake staatssteun die op internet en in het Publicatieblad zijn gepubliceerd, is te vinden in State Aid Weekly e-News.

Bron : © Europese Unie, 1995-2011