11/12/2008

SERV vraagt alternatief voor nieuwe dakisolatiepremie

Terug naar artikeloverzicht

Iedereen een premie van 500 euro?

De SERV formuleert heel wat bedenkingen bij de nieuwe premie voor dakisolatie en suggereert enkele alternatieven. Toch staat de raad volledig achter de doelstelling om het plaatsen van dakisolatie te stimuleren. Met de premie van 500 euro wil de Vlaamse Regering vanaf 2009 iedereen die minstens 50 m dakisolatie plaatst in een bestaande woning steunen. Deze maatregel werd in de Septemberverklaring aangekondigd. De SERV heeft de regeling op vraag van de Vlaamse Regering nader bekeken.

Dure maatregel voor weinig energiebesparing

De maatregel kost jaarlijks 44 miljoen euro. De SERV betwijfelt of dat veel extra energiebesparing oplevert. Onderzoek leert dat de nieuwe premie voor een groot deel dreigt terecht te komen bij gezinnen die ook zonder die extra premie hun dak zouden isoleren. Vandaag zijn er namelijk al veel maatregelen en premies voor dakisolatie, waaronder de premies van de netbeheerders en de fiscale aftrek. Daardoor is het isoleren van een dak nu al zeer rendabel, met terugverdientijden korter dan 1 jaar of iets meer dan 1 jaar.

Overcompensatie en fraudegevoelig

Door de extra premie zullen sommige gezinnen meer geld ontvangen dan dakisolatie kost. Zo zal een doe-het-zelver met een hellend dak van 100 m die 500 euro investeert in dakisolatie minstens 700 euro premie opstrijken (500 euro van het Vlaams Gewest en 200 euro van de netbeheerder). Dat is geen efficinte besteding van overheidsgeld. Gecombineerd met de geringe controleerbaarheid, is er een reel risico op misbruiken en zelfs op heuse zwendel in isolatie. Het is immers niet of nauwelijks te controleren of de aangekochte isolatie daadwerkelijk werd geplaatst, en niet gewoon wordt doorverkocht.

Te weinig sociaal en gericht

De premie zal onvoldoende de gezinnen bereiken die de ondersteuning het hardst nodig hebben. De nieuwe premie is forfaitair en dus proportioneel groter bij kleinere te isoleren dakoppervlakten. Maar door de ondergrens van 50 m2 komen de echt kleine woningen niet in aanmerking. Bij een deel van de bevolking zal de nieuwe subsidie geen effect hebben omdat er andere belemmeringen zijn dan financile (onderdom, te complexe ingrepen...). Meer en hogere premies maken in dergelijke situatie geen verschil. Dat geldt in het bijzonder voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Zij moeten immers nog altijd de investering voorschieten. Bovendien maakt de nieuwe premie het premiestelsel administratief nog ingewikkelder.

Alternatieven

Onderzoek in opdracht van het Vlaams Energie Agentschap leert dat voor de meeste gezinnen de bestaande premies volstaan om de stap te zetten naar dakisolatie, als die beter bekend en bereikbaar zijn en anders georganiseerd worden. Daarvoor moeten de huidige woon- en energiepremies veel beter op mekaar inspelen en moet de bevolking intensiever en meer doelgericht worden genformeerd over de bestaande premies en hun financieel rendement. Daarnaast kan het zeer effectief zijn om aan de bevolking het signaal te geven dat de bestaande energiesubsidies tijdelijk zijn, en bijvoorbeeld over 10 jaar worden stopgezet. Specifiek voor sociaal zwakkere bevolkingsgroepen moeten maatregelen zich richten op het probleem van de prefinanciering en op persoonlijke begeleiding in de (te vereenvoudigen) administratieve procedures.

Bron : SERV

__________________________

Extra info :