16/07/2007

SERV en Minaraad dringen aan op werkbaar uitvoeringsplan bagger- en ruimingsspecie

Terug naar artikeloverzicht

SERV en Minaraad hebben heel wat bedenkingen bij het ontwerp uitvoeringsplan bagger-en ruimingsspecie. Tegelijk benadrukken de raden dat er dringend nood is aan een werkbaar plan. In een gemeenschappelijk advies formuleren de raden aanbevelingen om snel werk te maken van de uitvoering van een bijgestuurd plan.

Vlaanderen kampt met een grote historische achterstand inzake het baggeren en ruimen van sedimenten uit onze waterlopen. Om dit probleem aan te pakken keurde de Vlaamse regering al in 2003 een uitvoeringsplan bagger- en ruimingsspecie goed. Dit plan werd op basis van het openbaar onderzoek en adviezen van SERV en Minaraad grondig herwerkt. Dit aangepast plan is sinds 15 juni in openbaar onderzoek en SERV en Minaraad werden opnieuw om advies gevraagd. De Raden stellen vast dat de financiering van dit aangepast plan, net zoals van de eerste versie, op geen enkele manier gedekt is. Bovendien is er onduidelijkheid over het bindend karakter van de plandoelstellingen. De afstemming met het integraal waterbeleid, in het bijzonder met de bekken- en deelbekkenbeheerplannen is problematisch.

Betere afstemming met integraal waterbeleid

Door een slechte timing was het uitvoeringsplan bagger- en ruimingsspecie nog niet klaar bij de opmaak van de bekken- en deelbekkenbeheerplannen, waarin concrete acties voor ruimingswerken moeten opgenomen worden. Dit is nu niet het geval. Daardoor dreigen acties op de lange baan geschoven te worden. Bovendien gaat te weinig aandacht uit naar waterlopen van 2de en 3de categorie.

Dringend werk maken van concreet plan van aanpak

De Raden vragen dringend een concreet plan van aanpak uit werken waarin wordt beschreven wie wat en vooral tegen wanneer moet doen. Het is ook nodig om criteria uit te werken voor de prioritering van ruimingswerken over alle bekkens heen.

Meer aandacht voor preventie

Het plan gaat er te eenzijdig vanuit dat sedimenten niet thuishoren in een rivier en dus moeten worden geruimd. Minaraad en SERV pleiten voor acties in het kader van het herstel van de riviermorfologie en de inrichting en beheer van oeverzones, overstromingsgebieden en valleigebieden. Deze hebben een preventief karakter omdat ze ervoor zorgen dat er minder sedimenten moeten worden geruimd. Er is nood aan een consistente visie voor acties ter preventie van bodemerosie, met daarin blijvende aandacht voor het instrument van de vrijwillige beheerovereenkomsten. De plandoelstellingen zouden moeten meegenomen worden in het beleid inzake de uitbouw en optimalisatie van de publieke waterzuivering. De Raden wijzen ook op de mogelijkheid van productnormering om vervuiling door diffuse bronnen te voorkomen.

Invoering van een stortverbod van herbruikbare/reinigbare specie

Specie moet volgens de Raden kunnen concurreren met primaire delfstoffen. Twee acties zijn alvast prioritair: invoering van een stortverbod voor herbruikbare/reinigbare specie en afstemming tussen VLAREA, VLAREBO en VLAREM.
De Raden dringen aan op verduidelijking van de vergunde stortcapaciteit. Zij pleiten voor het uitwerken van criteria op basis van gezondheidseffecten voor de vergunning van stortplaatsen.

Financieringsvraagstuk oplossen

De Raden dringen aan om de financiering op te lossen. Regulerende heffingen zijn niet geschikt voor de structurele financiering van permanente overheidsuitgaven.
Niet alle middelen mogen naar projecten voor het wegwerken van de historische achterstand gaan. Ook voor permanente onderhoudswerken moeten middelen voorzien worden. Hetzelfde geldt voor ruimingswerken in waterlopen van 2de en 3de categorie.
De financiering van de lokale overheden moet gekoppeld worden aan acties die deel uit maken van een goedgekeurd bekken- of deelbekkenbeheerplan.

Gezamenlijk advies Minaraad en SERV (PDF)