09/03/2006

SERV en MiNa-Raad dringen aan op werkbare watertoets

Terug naar artikeloverzicht

Sinds 24 november 2003 zijn vergunningen, plannen en programmas onderworpen aan een watertoets. De Vlaamse Regering heeft nu richtlijnen vastgelegd die de vergunningverleners moeten helpen om de watertoets in de praktijk uit te voeren. SERV en MiNa-Raad vragen in een gezamenlijk advies dringend ook werk te maken van de watertoets voor plannen en programmas. Ze dringen daarnaast aan op een werkbare watertoets voor vergunningen.

Sinds 24 november 2003 zijn vergunningen, plannen en programma's onderworpen aan een watertoets. De Vlaamse Regering heeft nu richtlijnen vastgelegd die de vergunningverleners moeten helpen om de watertoets in de praktijk uit te voeren. SERV en MiNa-Raad vragen in een gezamenlijk advies dringend ook werk te maken van de watertoets voor plannen en programma's. Ze dringen daarnaast aan op een werkbare watertoets voor vergunningen.

Watertoets voor plannen en programma's dringend

Het uitvoeringsbesluit focust op de watertoets voor vergunningen. Maar het is nu dat ook de watertoets voor plannen en programma's operationeel moet zijn. Op dit moment worden immers een hele reeks ruimtelijke uitvoeringsplannen opgemaakt en worden de bekken- en deelbekkenbeheerplannen voorbereid. Bovendien zal, met een goede watertoets voor plannen en programma's, de watertoets van vergunningen zich in de praktijk meestal kunnen beperken tot de actualisering en detaillering van de watertoets van de plannen en/of programma's. MiNa-Raad en SERV vragen daarom dringend meer aandacht voor die watertoets voor plannen en programma's. De concrete regeling daarvan is hoogst urgent.

Werkbare watertoets voor vergunningen

SERV en MiNa-Raad beklemtonen de noodzaak van een werkbare watertoets die onmiddellijk in werking kan treden. Zij vinden het dan ook positief dat het besluit gedetailleerde beoordelingsschema's bevat en dat er een helpdesk komt die houvast biedt voor de beoordeling van eventuele schadelijke effecten op het watersysteem.
Maar de werkbaarheid van de watertoets voor vergunningen moet vergroten. Nu zou bij lke vergunning een waterparagraaf nodig zijn, zelfs wanneer bij voorbaat duidelijk is dat er geen betekenisvol nadelig effect is op het watersysteem (bv. vergunning voor een taxidienst, wapenexport,...). Daarnaast moet in gevallen waar het schadelijk effect niet betekenisvol is, een korte (standaard)formulering in de waterparagraaf kunnen volstaan. Andere aandachtspunten om de werkbaarheid te verbeteren zijn: de integratie van de watertoets en het wateradvies in de vergunningsprocedures, de verhouding tussen watertoetsen op verschillende niveaus, de verduidelijking van de adviesprocedure en het vergroten van de transparantie van de regeling.

Inhoudelijke opmerkingen

De raden formuleren ook bemerkingen bij de inhoudelijke richtlijnen en stroomschema's. De thema's verdroging en ruimte voor water vergen bijkomende aandacht. Verder zouden de gebruikte afvoercofficinten op enkele punten moeten worden nagekeken. De raden vragen tevens een advies van de waterbeheerder of een onderzoek ter plaatse wanneer de kaarten niet gedetailleerd genoeg zijn.

Sluitende schaderegeling ook nodig in overgangssituatie

MiNa-Raad en SERV vragen een sluitende schaderegeling in de huidige overgangssituatie. De bestaande oplossingen (planschade/planbaten, aankoopplicht en vergoedingsplicht binnen oeverzones of overstromingsgebieden, ecologiepremie voor herlokalisatie) slagen er wellicht niet in om alle problemen op te lossen. Zo kan het gebeuren dat de watertoets leidt tot weigering van de bouwvergunning in een gebied waarvoor een geldige verkavelingsvergunning nog werd afgeleverd znder watertoets. Voor zulke probleemgevallen is een sluitende oplossing nodig en moeten de nodige budgetten worden voorzien.

Advies over de watertoets

Bron : SERV en MiNa-Raad

_____________________________________________

Extra info :