02/10/2002

Samenwerking Notariaat OVAM vereenvoudigt aflevering bodemattesten

Terug naar artikeloverzicht


ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING :

Samenwerking Notariaat OVAM vereenvoudigt aflevering bodemattesten


De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (KFBN) en de Openbare Afvalstoffenmaatschappij voor het Vlaamse Gewest (OVAM) hebben de handen in mekaar geslagen inzake administratieve vereenvoudiging. Vanaf oktober 2002 is er namelijk een rechtstreekse elektronische verbinding tussen het notariaat en de OVAM, via dewelke notarissen bodemattesten kunnen aanvragen op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier. De OVAM staat garant voor een antwoord binnen de 24 uur. Dossiers zullen dus sneller en efficinter worden afgewerkt, wat uiteraard in het voordeel van de burger is.


Het notariaat op de elektronische snelweg

Op relatief korte tijd heeft de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (KFBN) haar communicatie via papieren drager grotendeels achter zich gelaten. De KFBN communiceert sinds eind 2000 voornamelijk elektronisch met de 1.227 notariskantoren van het land. In een eerste fase gebeurde dit via e-mail, sinds mei 2001 langs een met paswoord beveiligd intranet bestemd voor de notariskantoren.

Intussen zijn zowat alle notariskantoren aangesloten op dit intranet, dat een dagelijks elektronisch notarieel journaal bevat en op maat van het notariaat gemaakte werkinstrumenten en berekeningsprogramma's. Via een elektronisch loket biedt de KFBN ook allerlei diensten aan haar leden. Maand na maand wordt dit intranet verder uitgebouwd met nieuwe toepassingen die het werk in de notariskantoren ondersteunen, vereenvoudigen en versnellen. Binnenkort wordt dit intranet omgezet in een streng beveiligd 'virtual private network' (een elektronisch notarieel netwerk) en zullen de notariskantoren gebruik maken van de elektronische handtekening.


Elektronische gegevensuitwisseling met de OVAM

Het intranet van de KFBN leidt uiteraard ook naar partners buiten het notariaat. Zo is er sinds kort een rechtstreekse elektronische verbinding met de OVAM. Dit kon dankzij de wijziging van VLAREBO (Belgisch Staatsblad 02.02.2002) waarbij de aanvraagprocedure van bodemattesten veranderd werd. Het is niet meer noodzakelijk om een origineel uittreksel van de kadastrale legger samen met het aanvraagformulier voor bodemattesten en het betalingsbewijs aan de OVAM over te maken. Het volstaat om de kadastrale gegevens op een eenduidige wijze aan de OVAM mee te delen.

Deze nieuwe toepassing werd dit voorjaar getest door een 50-tal notarissen. Na de proefperiode heeft de OVAM op basis van de suggesties van de deelnemende notarissen de toepassing nog lichtjes aangepast. De overgrote meerderheid van de notarissen toonde zich trouwens zeer tevreden over deze toepassing.

De notariskantoren hebben via het intranet van de KFBN toegang tot de de OVAM-toepassing. Hierdoor worden de kantoren onmiddellijk gendentificeerd en hoeven zij niet telkens hun gegevens in te voeren. Bovendien staat de OVAM garant voor een antwoord via e-mail en dit binnen de 24 uur. Vroeger nam dit enkele dagen in beslag via gewone briefwisseling. Op termijn zal het antwoord trouwens meteen volgen, zonder wachttijden.


Samenwerking notariaat / overheid in het belang van de burger

Deze nieuwe, gestructureerde en gestandaardiseerde manier van gegevensuitwisseling is een belangrijke stap in de administratieve vereenvoudiging. Dossiers zullen sneller en efficinter worden afgewerkt, wat uiteraard in het voordeel van de burger is.

Het notariaat is actief vragende partij om dit soort samenwerkingen verder uit te bouwen met de Vlaamse overheid en de andere overheden. Op die manier speelt het notariaat een belangrijke voortrekkersrol in de concrete realisatie van 'e-government.'

(bron : www.notaris.be)