21/04/2005

Regels voor export afval vaak overtreden

Terug naar artikeloverzicht

Van 9 tot 11 maart 2005 heeft OVAM, samen met de Federale Leefmilieu Inspectie (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu), de Douane, de Scheepvaartpolitie Antwerpen en de centrale dienst Leefmilieu van de Federale Politie, een reeks intensieve controles uitgevoerd op de uitvoer van afvalstoffen buiten Europa.

Op drie verschillende kaaien in de Antwerpse haven zijn containers met bestemming Afrika en het Verre Oosten gecontroleerd op de aanwezigheid van o.m. gevaarlijke afvalstoffen waarvoor een exportverbod geldt.Als er twijfel bestond over de eindbestemming van het afval werd het transport geblokkeerd totdat de verzender de nodige documentatie aan OVAM kon bezorgen. De kaaicontroles zijn gecombineerd met controles van vrachtvervoer op de openbare weg in het havengebied. Moeilijk te inspecteren containers zijn gecontroleerd met de mobiele scanner van de Federale politie.

In totaal zijn in 3 dagen tijd 45 afvalstromen gecontroleerd, waaronder papier-, kunststof en metaalafval. Uiteindelijk bleken 25 transporten in overtreding te zijn. Hierbij zaten 21 lichte overtredingen (transport onvoldoende gedocumenteerd, eindbestemming niet onmiddellijk bekend), goed voor een totaal van 126 containers. De overige 4 transporten werden als illegaal beschouwd, omdat de lading gevaarlijke stoffen bevatte of omdat er geen goedkeuring was verleend door de autoriteiten van de betrokken landen. Deze 4 illegale transporten waren goed voor 21 containers. Na afloop van de kaaicontroles bleven 83 containers gedurende korte tijd geblokkeerd voor verder onderzoek bij de afzenders. In n geval leidde dit onderzoek tot de terugzending van 300T sterk vervuild kabelafval dat naar China dreigde uitgevoerd te worden. Uit de controles blijkt dat China, India,Vitnam, Pakistan en Maleisi de meest populaire bestemmingen voor afval blijven.

Uitvoercontroles van afval gebeuren op regelmatige basis (maandelijks) in Antwerpen, alsook in de kleinere havens van Oostende, Gent en Zeebrugge. Deze inspecties kaderen in het IMPEL-TFS Seaport Project. Dit Europese project heeft als belangrijkste doel de afvalcontroles in de verschillende havens gelijkvormig te laten verlopen en het fenomeen van "port hopping"( het verplaatsen van illegale afvalstromen onder druk van inspecties) tegen te gaan. Naast Belgi nemen ook Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanni, Ierland, Letland, Malta, Polen, Portugal, Sloveni, Spanje en Zweden deel aan het Seaport Project. In diezelfde week in maart zijn in 17 andere Europese havens gelijkaardige controles uitgevoerd. In totaal zijn daarbij 168 overtredingen vastgesteld.