20/07/2006

Project Amoras: Garantie voor toekomstige onderhoudsbaggerwerken in de maritieme toegang van de Antwerpse havens

Terug naar artikeloverzicht

Op initiatief van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur besliste de Vlaamse Regering vandaag om haar goedkeuring te verlenen aan de realisatie van het project AMORAS voor de verwerking van de onderhoudsbaggerspecie uit de maritieme toegangswegen op de Antwerpse Rechterscheldeoever. Dit project bestaat uit de bouw en de exploitatie van een mechanische ontwateringsinstallatie ter plaatse van de zone "Bietenveld" en de berging van de ontwaterde specie in de aangrenzende "Zandwinningsput".

In het Vlaams Havendecreet van 2 maart 1999 wordt bepaald dat het verwerken van de onderhoudsbaggerspecie afkomstig van de havendokken, die zijn opgenomen in de lijst van de maritieme toegangswegen met uitzondering van de ligplaatsen langs de commercile kaaimuren, een bevoegdheid is van het Vlaamse Gewest. In de Antwerpse haven behoren de zwaaikommen, de kanaaldokken B1, B2, B3, het vijfde havendok, het Hansa-, Leopold-, Albert- en Amerikadok tot deze maritieme toegangswegen. Het verwerken van de onderhoudsbaggerspecie afkomstig van de overige waterbodems in de haven blijft een bevoegdheid van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.

De onderhoudsbaggerspecie wordt momenteel nog geborgen in bestaande bergingssites, zoals de stortterreinen ten noorden van de Zandvlietsluis en de onderwatercellen in het Delwaidedok.
De bergingscapaciteit in deze sites zal naar verwachting echter in de loop van 2008 opgebruikt zijn. Berging zonder meer is maatschappelijk moeilijk aanvaardbaar. Er dient derhalve te worden overgeschakeld op nieuwe, toekomstgerichte en voor langere termijn bedrijfszekere verwerkingstechnieken.

In de loop van de voorgaande jaren is er in diverse studie- en werkgroepen gezocht naar verwerkingstechnieken voor onderhoudsbaggerspecie die de tot op heden courante techniek van berging in stortterreinen of in onderwatercellen zouden kunnen vervangen.

Deze studies hebben geleid tot de conclusie dat de meest aangewezen behandelingsmethode voor de onderhoudsbaggerspecie uit de Antwerpse havendokken bestaat in de toepassing van twee opeenvolgende verwerkingstappen, namelijk de ontwatering van de specie in een mechanische ontwateringsinstallatie met kamerfilterpersen, gevolgd door de definitieve berging van de ontwaterde specie in een geschikte bergingslocatie.

Gezien de eindige capaciteit van de huidige bergingssites is het volgens minister Kris Peeters noodzakelijk om op korte termijn te starten met de aanbestedingsprocedure voor de bouw van de nieuw te bouwen installatie. De eerste stap naar de realisatie van deze oplossing is het uitschrijven van een oproep tot kandidatuurstelling voor dit project. De oproep tot kandidatuurstelling zal worden afgestemd op de Europese regelgeving terzake.

In het later te volgen bestek voor de bouw en de exploitatie van de installatie zal worden opgenomen dat de exploitatie van de installatie in handen zal worden gegeven van de begunstigde van de offerteaanvraag. De exploitatie zal gebeuren met eigen personeel van de contractant. Er wordt geopteerd voor een exploitatieperiode van 15 jaar. Na verloop ervan kan een nieuwe exploitatieperiode worden aanbesteed.

Op basis van de volumes onderhoudsbaggerspecie die in de loop van de voorbije jaren uit de kanaaldokken zijn verwijderd, wordt door minister Kris Peeters gekozen voor een installatie die een totale verwerkingscapaciteit heeft van 600.000 ton droge stof per jaar.

De bouwkost wordt momenteel geraamd op ongeveer 60 miljoen euro (inclusief BTW). Wetende dat de budgettaire mogelijkheden van het Vlaamse Gewest voor de begrotingsjaren beperkt zijn, stel minister Kris Peeters, teneinde de gestelde data toch te kunnen halen, om een budgetteringswijze toe te passen met een budgettaire spreiding van de bouwkosten over de exploitatieperiode (15 jaar). Daarnaast zal er vanaf 2009 jaarlijks door het Vlaamse Gewest ongeveer 20 miljoen euro voorzien worden voor de verwerking van onderhoudsbaggerspecie door deze nieuwe slibverwerkingsinstallatie.

"De opstart van het project AMORAS, dat zal leiden tot de realisatie op de Antwerpse Rechterscheldeoever van een mechanische slibontwateringsinstallatie voor de verswerking van onderhoudsbaggerspecie, is een cruciale stap in het garanderen van de toekomstige onderhoudsbaggerwerken in de maritieme toegangswegen naar de haven van Antwerpen. Op deze wijze geef ik invulling aan de eerste beleidsprioriteit inzake zeehavens uit het Vlaams regeerakkoord, met name een toekomstgerichte en economisch verantwoorde maritieme toegankelijkheid.", aldus minister Kris Peeters.

Bron : Persmededeling van de Vlaamse Regering