20/01/2009

Proeftrajecten met ecocombis voor advies naar MORA

Terug naar artikeloverzicht

Naar aanleiding van een werkbezoek aan een stand met ecocombis op het autosalon wil minister Hilde Crevits een aantal trajecten voor een proefproject voor advies voorleggen aan de sectorcommissie goederentransport van de Mobiliteitsraad MORA.

Naar aanleiding van een werkbezoek aan een stand met ecocombi's op het autosalon wil minister Hilde Crevits een aantal trajecten voor een proefproject voor advies voorleggen aan de sectorcommissie goederentransport van de Mobiliteitsraad MORA. Daarom plant de minister volgende week een overleg met de betrokken transportfederaties voor een oproep naar mogelijke trajecten. Op dit overleg zullen eveneens de randvoorwaarden worden toegelicht waaraan deze trajecten dienen te voldoen op het vlak van modal shift en verkeersveiligheid. Hiervoor werd door het Steunpunt Verkeersveiligheid een studie opgemaakt. Na het advies van de MORA over deze voorstellen wil de minister met het dossier terug naar de Vlaamse Regering. Ecocombi's zijn langere en/of zwaardere vrachtwagencombinaties tot maximaal 50 ton en maximaal 25,25 meter. Met het inzetten van ecocombi's wordt gemikt op een verbetering van de efficintie van het wegtransport op ecologisch en economisch vlak, zonder dat aan het marktaandeel van het spoor en de binnenvaart wordt geraakt.
 
Voorbeelden uit het buitenland en talrijke studies stellen een dubbel voordeel van de bedoelde ecocombi's voorop. Enerzijds vervoeren ze per rit een grotere lading, wat een daling van het aantal vrachtwagens op de weg tot gevolg heeft. In de praktijk kunnen twee ecocombi's drie gewone vrachtwagensamenstellingen vervangen. Bij eenzelfde hoeveelheid vervoerde goederen daalt het aantal afgelegde trajecten met 32 procent.
 
Anderzijds dragen ecocombi's bij tot een beter leefmilieu. Het brandstofverbruik en de emissie van CO2, fijn stof en NOx van n ecocombi liggen beduidend lager dan bij het gebruik van twee afzonderlijke gewone trucks, voor het vervoer van eenzelfde hoeveelheid goederen.
 
In Nederland worden volgende totale cijfers voorop gesteld:

  • een verhoging van de efficintie met 33% voor het aantal tonkm per liter brandstof;
  • 3 tot 5,7% minder CO2-emissie;
  • 1,2 tot 2,3% minder uitstoot van fijn stof;
  • 1,9 tot 3,7% minder emissie van NOx;
  • 0,7 tot 1,4% minder verkeer.

In 2007 werd in het Vlaamse Parlement een resolutie aangenomen om een proefproject voor ecocombi's. Minister Hilde Crevits wil graag een beperkte praktijkproef met een klein aantal ecocombi's over n route toelaten. 
 
Vlaams minister Hilde Crevits: "Zoals de resolutie van het Vlaamse Parlement het bepaalt, wil ik via een proefproject onderzoeken of door het inzetten van ecocombi's een bijdrage kan worden geleverd tot een verbetering van de efficintie van het wegtransport op ecologisch en economisch vlak. Ik roep de transportfederaties op om nieuwe trajecten voor te stellen. Daarna kan het dossier voor advies worden voorgelegd aan de MORA. Ik hoop dan snel een aantal verkeersveilige trajecten voor te leggen aan de Vlaamse Regering."

Bron : Persmededeling van het kabinet van Minister Hilde Crevits Vlaams minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur

_______________________________

Extra info :

Rapport "De gevolgen van het aanpassen van Richtlijn 96/53/EC voor gewicht en grootte van vrachtwagens"
Studie door het studiebureau Transport & Mobility Leuven (TML) in opdracht van de EU-Commissie.

De studie focuste zich op de positieve en negatieve effecten van het gebruik van langere en/of zwaardere vrachtwagens (LZV), met inbegrip van het "modular concept", in en tussen de diverse lidstaten.