19/09/2007

Parlementsleden willen minder CO2-uitstoot van auto's

Terug naar artikeloverzicht

De vrijwillige grenzen op de uitstoot van CO2 door de Europese industrie op auto's werken niet en zouden moeten worden vervangen door verplichte grenzen. Dit staat in een nieuw rapport over emissies die door leden van het Europees Parlement van de Milieucommissie is opgesteld. De bedoeling is dat er vanaf 2009 verplichte grenzen komen en dat een emissieniveau van 120 gram CO2 per kilometer tegen 2012 wordt gehaald.

Onder de huidige vrijwillige grenzen van de auto-industrie hebben de producenten een grens van 140 gram tegen 2008 als doel gesteld. De Milieucommissie wil deze grens echter omlaag halen. De emissie van broeikasgassen zoals koolstofdioxide (CO2) dragen aanzienlijk bij aan de opwarming van de aarde. De aanwezigheid van gassen zoals CO2 in de atmosfeer zorgt voor een broeikaseffect waarover mensen al jaren ongerust zijn. De laatste jaren is het niveau van deze ongerustheid alleen maar toegenomen.
 
Hoe moet de doelstelling worden bereikt?
 
Europeanen lijken niet zonder hun auto te kunnen. Tussen 1990 en 2004 is het aantal auto's in de EU van toen nog 25 landen toegenomen naar 216 miljoen, een toename van bijna 40%. Per 1000 inwoners in West-Europa bezitten er volgens cijfers uit 2006 liefst 508 een auto, tegen 186 in de nieuwe lidstaten. Nederlanders en Belgen sluiten niet bepaald de rij in deze: in Nederland is het gemiddelde 440, in Belgi 471. Maar zijn alleen auto's verantwoordelijk voor de milieuproblemen?
 
Hoewel de auto's van vandaag de dag schoner zijn dan een decennium geleden - 13% minder CO2-uitstoot - is het aantal auto's toegenomen, evenals de grootte en de kracht ervan. De bijdrage van auto's en vrachtwagens aan de CO2-uitstoot in de Europese Unie vormt echter slechts 19%. Naast auto's zijn dan ook onder meer het vliegverkeer en de industrie verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
 
Volgens het Britse Parlementslid Martin Callanan (fractie Europese Volkspartij) is wat betreft de auto-industrie echter een gezamenlijke inspanning van consumenten, autofabrikanten, de overheid en brandstofleveranciers nodig voor een snelle vermindering van de CO2-uitstoot: "Een gezamenlijke inspanning is nodig. Ook zou een verandering in rijgewoontes kunnen bijdragen aan een verminderde uitstoot." Minder vaak de auto gebruiken of letten op het gebruik van het gaspedaal zou wat dit betreft kunnen bijdragen.
 
"Technologie aanwezig voor snelle vermindering CO2-uitstoot"
 
Volgens de Britse rapporteur Chris Davies (liberale fractie ALDE) "is er reeds aangetoond dat de technologie aanwezig is om de CO2-uitstoot van auto's binnen korte tijd te verminderen." Het rapport stelt een systeem voor dat vanaf 2011 autofabrikanten boetes moet gaan opleggen wanneer de emissiegrenzen worden overtreden. De huidige vrijwillige verminderingen omvatten een uitstoot van 150 gram CO2 per km voor volgend jaar. Davies: "Er zullen allereerst technische standaarden moeten worden vastgesteld voor de fabrikanten. Aanvullende maatregelen om de uitstoot te verminderen zoals het gebruik van biogassen is nog niet aan de orde."
 
Volgens het Finse Parlementslid Satu Hassi (fractie De Groenen), de voorzitster van de commissie Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid, telt elke gram in het gevecht tegen de opwarming van de aarde: "Elk jaar worden er 16 miljoen auto's in Europa geproduceerd. Als elke auto 20.000 kilometer per jaar rijdt, dan zou een op het oog klein verschil van 10 gram per jaar een verschil van 3,2 miljoen ton CO2 per jaar betekenen."
 
Het voltallige Parlement zal het verslag in de plenaire vergadering van oktober behandelen.

Bron : Europees Parlement