15/12/2006

Opnieuw vijf Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen goedgekeurd

Terug naar artikeloverzicht

Bijna wekelijks beslist de Vlaamse Regering in het kader van de uitvoering van het RSV over Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (GRUPs). Op voorstel van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk VAN MECHELEN heeft de Vlaamse Regering vijf GRUPs goedgekeurd. In concreto gaat het over de GRUPs met betrekking tot het historische gegroeid bedrijven AGRISTO en Orotex, de gesloten jeugdinstelling te Evergem, de Spoorlijn 50A tussen Brussel en Ternat en het GRUP stationsomgeving Gent Sint-Pieters (hierover verschijnt een afzonderlijke persmededeling).

GRUP Historisch gegroeid bedrijven Agristo te Harelbeke  (Principile goedkeuring met het oog op adviesaanvraag aan de Raad van State) en Orotex te Oostrozebeke (definitieve vaststelling)
Historisch gegroeide bedrijven zijn ondernemingen met een hoge toegevoegde waarde, een aanzienlijke (regionale) tewerkstelling en een internationale uitstraling.

De GRUPs "Historisch gegroeid bedrijf Agristo te Harelbeke" en "Historisch gegroeid bedrijf Orotex te Oostrozebeke" verankeren de bedrijven planologisch, waardoor de bedrijven rechtszekerheid krijgen over de uitbreidingsmogelijkheden. Zo worden de bestaande jobs verzekerd en kan er bijkomende werkgelegenheid gecreerd worden.

GRUP Gesloten jeugdinstelling Everberg (Voorlopige vaststelling)
Op basis van dit voorlopige vastgestelde GRUP wordt een verdere aanpassing van het gebouwencomplex en de uitbreiding ervan met een nieuwbouw mogelijk. Deze aanpassingen hebben momenteel geen repercuties op de bestaande opvangcapaciteit.
 
GRUP Spoorlijn 50A tussen Brussel en Ternat (Principile goedkeuring m.h.o. op adviesvraag aan de Raad van State)
Dit GRUP werd opgemaakt in het kader van de geplande werken op het grondgebied van Dilbeek en Ternat voor de uitbouw van het Gewestelijk ExpressNet (GEN). Dit gedeelte van de spoorlijn zal deel uitmaken van de tak die Brussel over Denderleeuw met Aalst verbindt.
Voor het GEN-project zal dit gedeelte van de spoorlijn tussen Brussel-zuid en Denderleeuw van 2 naar 4 sporen worden uitgebreid. De 2 extra sporen worden aan de buitenzijden van de bestaande infrastructuur voorzien. De werken omvatten eveneens de herbouw van een aantal kunstwerken, het schrappen van bestaande bruggen, de aanleg van zijdelings wegen en het plaatsen van het geluidswerende constructies.

Bron : Persmededeling van de Vlaamse Regering