16/11/2009

Nederland belast auto's per kilometer

Terug naar artikeloverzicht

BRUSSEL - Nederland voert in 2012 een kilometerheffing in. Tegen 2018 bedraagt die gemiddeld 6,7 euro per honderd kilometer. Daarbovenop komt nog een toeslag in de spits. Buitenlanders betalen pas in 2018.

Nederland kreunt al langer onder de files. Een vroeger voorstel voor rekeningrijden is gesneuveld onder het vele protest. Deze keer spelen onze noorderburen het slimmer: eerst werden werkgroepen opgericht, zodat zelfs automobielvereniging ANWB nu voorstander van de kilometerheffing is. Voor 55 procent van de automobilisten zal die namelijk een besparing betekenen. Alleen wie heel veel rijdt of een zwaar vervuilende auto heeft, zal meer betalen. Fors meer. Vandaag hebben de Nederlanders een aanschafbelasting en een jaarlijkse verkeersbelasting. De kilometerheffing zal die vervangen.

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) schat dat 59 procent van de automobilisten minder zal betalen dan nu voor het gebruik van zijn auto. Voor een kwart zal er geen verschil zijn. Amper zestien procent zal meer betalen. Voor een BMW X5 bij voorbeeld loopt de heffing op tot 13,40 euro per honderd kilometer, voor een Audi A8 zelfs tot 16,60 euro per honderd kilometer. Met een Renault Twingo rondrijden, kan voor 1,40 euro per honderd kilometer.

Bovenop die bedragen is er nog een toeslag voor wie tijdens de spitsuren rijdt. De bedoeling is dat provincies of gemeentebesturen daar nog een heffing bovenop kunnen innen, als ze een bepaald wegdeel of een sluipweg nog eens extra zouden belasten.

Voor de kilometerheffing zijn geen tolpoorten op de wegen nodig. Het systeem werkt via gps. Een kastje in de auto houdt bij waar en wanneer u hoeveel kilometers rijdt, en zendt die gegevens door naar een centraal inningskantoor dat de rekeningen verstuurt. De computer daar weet alleen hoeveel kilometer elke chauffeur aflegt tegen welk tarief, maar niet waar hij precies gereden heeft.

De Nederlandse regering verwacht dat er vijftien procent minder kilometers zullen worden afgelegd door het systeem. Daardoor zouden de files met de helft verminderen. In 2020 zouden er maar evenveel files meer zijn als in 1992. Ook het leefmilieu moet van de maatregel profiteren. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings gaat uit van een vermindering met drie megaton tegen 2020.

Bron: De Standaard

Extra info: