12/05/2006

Naar een nieuw Vlaams Klimaatbeleidsplan 2006-2012

Terug naar artikeloverzicht

Op voorstel van Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de Vlaamse regering vandaag principieel het nieuwe ontwerp Vlaams Klimaatbeleidsplan 2006-2012 goedgekeurd. Dit plan tekent het traject uit om de kloof met de Kyotodoelstelling te dichten.

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de Vlaamse Regering principieel het nieuwe ontwerp Vlaams Klimaatbeleidsplan 2006-2012 goedgekeurd. Dit plan tekent het traject uit om de kloof met de Kyotodoelstelling te dichten met als rode draad, het klimaat verandert! en u?. De Vlaamse bijdrage tot de Belgische doelstelling bedraagt -5,2% in 2008-2012 ten opzichte van 1990. De inzet van nieuwe maatregelen op basis van voorstellen uit de klimaatconferentie, aangevuld met een aanscherping van het bestaande Vlaams klimaatbeleid leidt tot het volgende resultaat: met binnenlandse maatregelen kan in 2008-2012 ruim 80% van de kloof overbrugd worden zodat een daling van de emissies tot -1,5% bereikt wordt ten opzichte van 1990. Budgettair staat daar ca 500 mio euro overheidsmiddelen tegenover om dit te realiseren. Het resterende deel van de kloof tot -5,2% wordt kostenefficint ingevuld met de verwerving van duurzame emissierechten. Een eerste schijf van 37 mio euro is hiervoor gereserveerd in 2006  zodat de Kyotodoelstelling tijdig zal bereikt worden.

1. Sectorale thema's

Het Vlaams Klimaatbeleidsplan omvat vijf sectorale thema's, gezien hun aandeel in de emissies van broeikasgassen:

1.1. Mobiliteit

De transportsector draagt in stijgende mate bij aan de Vlaamse broeikasgas-emissierekening. De sector neemt in 2004 17% van de Vlaamse emissies voor zijn rekening, een aandeel dat bovendien elk jaar toeneemt. Sinds 1990 bedraagt de stijging 27,3%. Het ombuigen van deze trend is een grote uitdaging die zal aangepakt worden via een reeks maatregelen, die samen een emissiereductie van 4,1 Mton CO2-eq per jaar kunnen realiseren.

Dit gaat onder meer over het beperken van het transportvolume door modale verschuiving naar spoor en binnenvaart, de uitbouw van een milieuvriendelijk en emissie-arm voertuigenpark, het realiseren van een optimale afwikkeling van het verkeer en het stimuleren en aanleren van milieuvriendelijk rijgedrag.

1.2. Gebouwen

De CO2-emissies door het brandstofverbruik voor verwarming in Vlaamse gebouwen zijn sinds 1990 gestegen met 24,5%, samen met de elektriciteitsconsumptie erbij is het energieverbruik met 36% gestegen. In 2004 nam deze sector 20% van de emissieruimte van broeikasgassen in beslag. Het Vlaamse REG-beleid van minister Peeters inzake gebouwen zal gevoerd worden via een reeks instrumenten waarmee de sector van de gebouwen een bijdrage in de emissiereductie zal leveren van 1,1 Mton CO2-eq per jaar. Concrete acties hebben betrekking op de energieprestatieregelgeving, de verstrengde controle van gasgestookte centrale verwarmingsketels, energieaudits, de invoering van het energieprestatiecertificaat, sociaal energiescanprojecten, financile instrumenten en samenwerkingsverbanden.

1.3. Energie

Het energieverbruik voor de productie van elektriciteit en warmte (exclusief gebouwenverwarming) vertegenwoordigt in 2004 21% van de totale Vlaamse broeikasgasuitstoot. Sinds 1990 namen de emissies in de sector van de elektriciteitsvoorziening met 5% toe. Het ombuigen van deze trend wil de minister bewerkstelligen via de realisatie van de groene stroom doelstellingen en WKK-doelstellingen en de toewijzing van emissierechten aan de elektriciteitssector. De sector van de elektriciteitsproductie zal hiermee 5,8 Mton CO2-eq per jaar bijdragen aan de realisatie van de Kyoto-doelstelling.

1.4. Industrie

De broeikasgasemissies uit de industrie (inclusief raffinaderijen en cokes) staan voor 32% van de Vlaamse emissies. Tussen 1990 en 2004 is er een daling gerealiseerd van 9,5%. De Vlaamse Kyoto-doelstelling vraagt echter dat de betrokken bedrijven deze inspanningen verder zetten, en dit terwijl tegelijk hun concurrentiepositie behouden of waar mogelijk verbeterd moet worden.

Het VKP 2006-2012 voorziet  voor de industrile sectoren een aantal maatregelen die een emissiereductie vertegenwoordigen van 4,5 Mton CO2-eq per jaar, zoals het benchmarking-convenant, het auditconvenant, het Toewijzingsplan CO2-emissierechten 2008-2012, ...

1.5. Landbouw en bossen

De broeikasgasemissies uit de landbouwsector zijn sinds 1990 gedaald met 15,3%, voornamelijk als gevolg van de afname van de veestapel. De sector was in 2004 verantwoordelijk voor 10% van de Vlaamse broeikasgasuitstoot. Het VKP 2006-2012 stelt verdere reducties voorop via CO2-besparing in de glastuinbouw, productie van hernieuwbare energie en biobrandstoffen, afstemming met het mestbeleid en de verdere realisatie van bebossingen. Deze sector zal hiermee bijna 1 Mton CO2-eq besparing per jaar realiseren.

2. Budgettair

Het klimaatbeleid, en meer bepaald het halen van de Kyotodoelstelling kost geld. Minister Peeters voorziet in tal van maatregelen om er ook daadwerkelijk iets aan te doen.

In de periode 2006-2012 is reeds een half miljard euro Vlaamse overheidsuitgaven voorzien:

Ingeschatte overheidsbudgetten (euro) voor intern klimaatbeleid voor de periode 2006 - 2012.

 Thema                                                 Budget Vlaamse overheid 
                                                                          2006-2012 ()                
 
Duurzame mobiliteit[1]                                              p.m. 
Gebouwen                                                         116.085.000 
Duurzaam energiebeleid                                       71.903.783 
Industrie                                                             65.705.717 
Landbouw en bossen                                            85.396.000 
Innovatie                                                           148.400.000 
Sensibilisering                                                       7.921.900 
Voorbeeldrol overheid                                            4.631.000 
Voorbereiding post 2012                                           459.577  
                                                                                                                  
Totaal                                                            502.103.977
 

[1]Voor de mobiliteitsmaatregelen is geen specifiek klimaatbudget afgesplitst van de totale investeringsbudgetten voor o.a. De Lijn, pr- en co-financiering spoorprojecten, fietsbeleid, het pendelplan. De voorziene maatregelen hebben een reductiepotentieel van 2.404 kton CO2-eq en kunnen een indirecte financile bijdrage leveren van 96,.1 mio ( 8 /ton).

Bovenop dit budget heeft de Vlaamse Regering tot 2006 37 miljoen euro voorzien voor de aankoop van emissiekredieten. In totaal zal tot de afloop van de eerste verbintenissenperiode (2012) naar schatting 128 miljoen euro nodig zijn voor de aankoop van emissierechten zodat de Kyotokloof volledig gedicht wordt.

 'Om tijdig de Kyotodoelstelling te halen, wordt het prioritair uitvoeren van interne maatregelen vooropgesteld in de diverse beleidsdomeinen tegen een socio-economisch haalbare kostprijs, afgestemd op en aangevuld met de inzet van flexibiliteitsmechanismen.

Ik zal samen met mijn collega-ministers in de Vlaamse Regering erover waken dat in de loop van de planperiode van dit Vlaams Klimaatbeleidsplan 2006-2012 de gedentificeerde maatregelen tijdig en correct worden uitgevoerd. Als blijkt dat reductiepotentilen niet of laattijdig gehaald worden, zullen extra maatregelen (extern en/of intern) gedentificeerd en gerealiseerd dienen te worden', besluit minister Peeters.

Bijlage Klimaatbeleidsplan: maatregelen per thema

Bron: persdienst Vlaamse regering