15/12/2006

Milieuschadedecreet biedt wettelijk kader voor voorkomen en herstellen van milieuschade

Terug naar artikeloverzicht

Op initiatief van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur heeft de Vlaamse Regering het voorontwerpdecreet milieuschade principieel goedgekeurd. Dit voorontwerpdecreet milieuschade moet vorm geven aan de om te zetten Europese richtlijn milieuschade van 21 april 2004. De Europese richtlijn milieuschade heeft als doel een kader vast te stellen voor het voorkomen en herstellen van milieuschade.

Milieuschade is de schade aan beschermde soorten en natuurlijke habitats, de schade aan het water en de bodemschade. Het is gebaseerd op het beginsel dat de vervuiler betaalt en laat exploitanten die milieuschade, of een onmiddellijke dreiging van milieuschade hebben veroorzaakt, opdraaien voor de kosten van preventie en herstel. Op die manier worden exploitanten aangespoord om maatregelen te nemen en duurzame praktijken te ontwikkelen om het risico op milieuschade zo klein mogelijk te houden. De Richtlijn Milieuschade beoogt eveneens een betere naleving van de bestaande Europese milieuregelgeving.

Het eerste luik van de Richtlijn Milieuschade handelt over het voorkomen van milieuschade. Wanneer zich nog geen milieuschade heeft voorgedaan, maar er een onmiddellijke dreiging bestaat dat zich in de nabije toekomst milieuschade zal voordoen, moet de exploitant onverwijld de nodige preventieve maatregelen nemen om schade te voorkomen of te beperken. Het tweede luik van de Richtlijn Milieuschade betreft het herstellen van milieuschade. Doet zich toch milieuschade voor, dan is de exploitant gehouden de bevoegde instantie hiervan op de hoogte te brengen en de nodige herstelactie te treffen.

De uitgangspunten van het voorontwerp van milieuschadedecreet van minister Peeters zijn:

(1) een tijdige en (2) correcte omzetting van de milieuschaderichtlijn.

De uitwerking van het voorontwerp van milieuschadedecreet gebeurde na een reeks rondetafels met vertegenwoordigers uit de bedrijfswereld, de milieuverenigingen, de banken en de verzekeraars en de administraties. Door deze samenwerking met de belanghebbenden kan deze nieuwe regelgeving steunen op een breed maatschappelijk draagvlak. Conform het Vlaamse Regeerakkoord werden bij de implementatie geen strengere bepalingen ingevoerd dan wat Europa vereist of aan (3) 'gold-plating' gedaan.

Tegelijkertijd is het de bedoeling om bij de omzetting de nodige garanties op (4) rechtszekerheid te bieden en de tekst van de richtlijn op een aantal punten leesbaarder te maken. De impact van de implementatieregelgeving werd zorgvuldig onderzocht. Om de twee jaar zal bovendien een evaluatie van de toepassing van het milieuschadedecreet plaatsvinden.

De omzetting in Vlaanderen bestaat uit het opzetten van een (5) afzonderlijk decretaal kader. Daarbij worden de nodige aanpassingen en afstemmingen aangebracht aan/met het Decreet Natuurbehoud, het Decreet Integraal Waterbeleid en het Bodemsaneringdecreet. Het voorontwerp van decreet wordt nu voor advies voorgelegd aan de Minaraad en de SERV.

Bron : Persmededeling van de Vlaamse Regering

_________________________________

Extra info :