19/12/2023

Meer dan 90 bedrijven in Vlaanderen experimenteren volop met nieuwe ideeën voor minder verpakkingen

verpakkingsafval
Terug naar artikeloverzicht

Een herbruikbare pizzadoos, hervulstations met detergenten: het zijn een paar concrete voorbeelden van de Green Deal Anders Verpakt. Een initiatief van de OVAM, Fevia, Comeos, Detic en VIL dat meer dan 90 bedrijven en organisaties verenigt die op drie jaar tijd oplossingen testen om de hoeveelheid eenmalige verpakkingen drastisch te kunnen reduceren. Na anderhalf jaar ligt het eerste voortgangsrapport op tafel.

Op 11 maart 2022 gaven ministers Zuhal Demir en Hilde Crevits het startschot voor de Green Deal Anders Verpakt (GDAV). Het doel: 15 000 ton verpakkingen vermijden, oftewel zo’n 300 miljoen eenheden. “Bedrijven die deelnemen aan de GDAV dragen niet alleen bij aan een duurzamere samenleving, maar hebben ook een stapje voor op hun concurrenten. De Europese wetgeving, zoals de single-use plastics richtlijn, maakt dat nadenken over verpakking niet langer vrijblijvend is. Niet iedereen is zich ervan bewust, maar het is tijd voor actie!”, zegt Jan Verheyen, woordvoerder van de OVAM.

Brede waaier aan projecten

Uniek aan de Green Deal Anders Verpakt is dat ieder deelnemend bedrijf effectief een project of actie uitvoert. Anderhalf jaar na de start zijn er maar liefst 81 projecten opgestart waarin oplossingen gezocht worden rond het vermijden en hergebruik van verpakkingen. Die brede waaier zorgt ervoor dat we verschillende thema’s kunnen aanpakken, waaronder takeaway/delivery, e-commerce, retail, cosmetica & detergenten, logistiek en de lokale keten.

Eerste conclusies: nood aan opschaling en standaardisering

“Een efficiënt hergebruiksysteem is alleen mogelijk als het op voldoende grote schaal wordt ingevoerd. Dat betekent dat we moeten streven naar meer standaardisering en een optimale logistieke oplossing om herbruikbare verpakkingen in te zamelen, te reinigen en te herverdelen”, besluit Steve Sel, voorzitter van de stuurgroep, na anderhalf jaar GDAV. “Een ambitieuze, sectoroverschrijdende samenwerking is daarbij noodzakelijk. Bovendien moeten we de mogelijkheden van hergebruik erg duidelijk maken, voor zowel producenten als consumenten.”

Daarnaast kunnen ook bijkomende stimuli (gelijk speelveld, regelgeving, financiering, kostprijs, …) zorgen voor investeringszekerheid en de keuze richting herbruikbare verpakkingen (of geen verpakking indien mogelijk) vergemakkelijken.

Focus op hergebruik en preventie

De GDAV wil uiteindelijk tot opschaling komen, beleidsaanbevelingen formuleren en innovatieve en economisch haalbare verpakkingsoplossingen realiseren. Jan Verheyen: “Daarom blijven de ondertekenaars hun projecten uitvoeren en zullen ze nog anderhalf jaar volop focussen op preventie en hergebruik. De GDAV richt zich vanaf nu op het verspreiden van de resultaten en het opvullen van eventuele lacunes in het onderzoek. Op die manier willen we de mentaliteitswijziging om minder eenmalige verpakkingen te gebruiken stimuleren en ook andere bedrijven mee in het verhaal trekken.”

 

Het volledige voortgangsrapport vindt u op https://ovam.vlaanderen.be/web/green-deal-anders-verpakt.

 

 

Bron: Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Vlaamse overheid