29/05/2006

Klimaatverandering heb je zelf in de hand: de slogan van de bewustmakingscampagne van de Commissie

Terug naar artikeloverzicht

Commissievoorzitter Jos Manuel Barroso en milieucommissaris Stavros Dimas zullen vandaag het startschot geven voor een campagne die ieder van ons oproept zijn dagelijkse routine lichtjes te veranderen, zodat dankzij de collectieve inspanning die dat oplevert, de broeikasgasemissies significant kunnen worden teruggedrongen. De campagne komt met een arsenaal aan praktische, makkelijke uit te voeren tips en wil mensen overtuigen van hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van de klimaatverandering n van hun vermogen een bijdrage te leveren tot de bestrijding van dit fenomeen. De gezinnen in de Europese Unie nemen ongeveer 16 % van de totale broeikasgasemissies van de Gemeenschap voor hun rekening; het leeuwendeel daarvan is afkomstig van de opwekking en het gebruik van energie. Over enkele dagen zullen de nationale campagnes door de lidstaten op de rails worden gezet.

"De Commissie heeft van de strijd tegen de klimaatverandering een prioriteit gemaakt.", aldus voorzitter Jos Manuel Barroso. "Deze campagne complementeert en versterkt onze inspanningen op politiek en wetgevend vlak en maakt duidelijk in hoeverre elk van ons medeverantwoordelijk is voor de verandering van het klimaat en wat wij kunnen en moeten doen om dit gevaar in te dijken."

Commissaris Stavros Dimas voegt daaraan toe: "Mensen zeggen vaak dat hun individuele gedrag niets aan de situatie verandert. Het tegendeel is waar: een groot deel van de totale broeikasgasemissies in de EU wordt immers uitgestoten door de gezinnen. Bijgevolg is voor iedereen een taak weggelegd in het terugdringen van de uitstoot. Onze campagne voorziet de burger van informatie over de klimaatverandering en over zijn eigen rol in de bestrijding ervan. Doen wat je moet doen lijkt moeilijker dan het is."

De campagne

De heren Barroso en Dimas hebben vandaag een gigantische poster onthuld die aan het hoofdgebouw van de Commissie in Brussel is opgehangen. Op de poster staat een afbeelding van de aarde; op een thermostaat die aan de aarde is vastgemaakt, kan je de stijgende temperatuur van de aarde aflezen. "Klimaatverandering heb je zelf in de hand", luidt de titel, "Zet lager. Schakel uit. recycle. Loop". Dergelijke reuzenposters en ander voorlichtingsmateriaal zullen binnenkort in het straatbeeld van alle hoofdsteden van de EU te zien zijn.

Standbeelden in de hoofdsteden van de Europese Unie zullen worden aangekleed in T-shirts met dezelfde boodschap. Let bijvoorbeeld op Manneken Pis, het symbool van Brussel in de vorm van een bronzen fonteinbeeld, en op standbeelden van de componist Johann Strauss in Wenen, om maar enkele voorbeelden te noemen. Bovendien wordt gebruik gemaakt van TV, kranten en een hele reeks elektronische media om de aandacht van de burger te trekken.

Wilt u alles weten, dan kunt u terecht op de website van de campagne. Daar wordt een toelichting gegeven bij het fenomeen klimaatverandering en de gevolgen ervan, en vindt u een 50-tal tips voor emissiereductie, zoals het verlagen van de verwarming met 1C (besparing tot 10 % op uw verwarmingskosten), het uitzetten van het wachtlampje van de TV, stereo en computer (besparing op het energieverbruik van 10 %) en dubbelzijdig printen (tot 50 % papierbesparing). Een koolstofcalculator berekent de hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) die met elke maatregel wordt voorkomen en bezoekers kunnen er een energiebesparende schermbeveiliger voor hun computer binnenhalen.

De campagne richt zich ook tot leerlingen van middelbare scholen. Zij worden aangemoedigd schriftelijk te beloven hun CO2-uitstoot te verminderen en bij te houden welke stappen zij daarvoor zetten.

Talrijke nationale regeringen steunen de campagne met uiteenlopende initiatieven. Federaal minister voor Milieuzaken van Oostenrijk, Josef Prll, zal bijvoorbeeld een workshop voor leerlingen in het Oostenrijkse parlement bijwonen en in andere lidstaten zullen regeringsvertegenwoordigers in het openbaar tot maatregelen oproepen. Popsterren, popgroepen, weerpresentatoren, enz. zullen eveneens aan de campagne deelnemen.

De campagne kan rekenen op een begroting van 4,7 miljoen euro en zal over drie piekperiodes worden verspreid (juni, september en november 2006). De website is continu toegankelijk.

Het individu en de broeikasgasemissies

Ongeveer 16 % van de broekasgasuitstoot in de EU is rechtstreeks afkomstig van de gezinnen. Elke EU-burger stoot jaarlijks 11 ton broeikasgasemissies de lucht in, voornamelijk CO2. De meeste broeikasgasemissies in de EU zijn terug te voeren op de opwekking en het gebruik van energie (61 %), gevolgd door vervoer (21 %). In beide gevallen wordt gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen (kolen, olie en gas), die bij verbranding CO2 uitstoten.

Aangezien gezinnen verantwoordelijk zijn voor bijna eenderde van het totale energieverbruik in de EU en auto's ruwweg de helft van alle vervoersemissies voor hun rekening nemen, kan onmogelijk worden beweerd dat individuen deze emissies niet rechtstreeks benvloeden. Anderzijds kunnen individuen ook helpen de uitstoot in andere sectoren, zoals de industrie, te beperken door hun afval te reduceren, te recyclen en te composteren. Het recyclen van een aluminium blikje kost bijvoorbeeld tien keer minder energie dan de productie van een nieuw exemplaar. Tot slot maar daarom niet minder belangrijk kunnen burgers aandringen op de structurele veranderingen die nodig zijn om de samenleving koolstofarm te maken, bijvoorbeeld via een toename in het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.


Website van de campagne: http://www.climatechange.eu.com/

Website van de Commissie over klimaatverandering: http://www.europa.eu.int/comm/environment/climat/home_en.htm