05/09/2006

Klimaatverandering: De Commissie voert bewustwordingscampagne in scholen

Terug naar artikeloverzicht

Aan het begin van het nieuwe schooljaar stelt de Commissie een speciaal ontwikkelde reeks voorlichtingsmiddelen en -materialen over klimaatverandering beschikbaar voor gebruik door leraren en scholieren in de hele EU. Schoolkinderen wordt ook gevraagd te beloven persoonlijk bij te dragen aan de bestrijding van de klimaatverandering. Het scholenprogramma betekent een nieuwe fase in de bewustwordingscampagne van de Commissie "Klimaatverandering heb je zelf in de hand" die in mei jongstleden van start is gegaan. Via advertenties op tv, in de geschreven pers en op internet zal er aandacht aan worden geschonken.

Commissaris Stavros Dimas van Milieu zei hierover het volgende: "Het klimaat is al aan het veranderen. De kinderen van vandaag vormen de generatie die er het sterkst door wordt getroffen als de klimaatverandering doorzet, maar zij kunnen met hun doen en laten ook bepalen of we de strijd tegen klimaatverandering uiteindelijk winnen. Het is van het grootste belang dat zij opgroeien in het volle bewustzijn van wat klimaatverandering voor de maatschappij betekent en welke maatregelen elk van ons kan nemen om de uitstoot van broeikasgassen, die er de oorzaak van zijn, te verminderen."

De op scholen gerichte campagne

De Commissie heeft aantrekkelijk materiaal ontwikkeld dat kan worden gebruikt in de klas als aanzet tot discussie over de uitdagingen van klimaatverandering. Er is een grote verscheidenheid aan middelen om in de klas te worden gebruikt, zoals begeleidend materiaal, achtergrondinformatie en interessante opdrachten die illustreren hoe je persoonlijk een belangrijke rol kunt spelen bij de bestrijding van klimaatverandering.

In het verlengde van de belangrijkste boodschappen van de bewustwordingscampagne (zie IP/06/684) worden scholieren aangemoedigd kleine veranderingen aan te brengen in hun dagelijkse gedrag, waardoor de broeikasgasemissies kunnen worden verminderd. Het gaat dan om dingen als het lager zetten van de verwarming thuis, het uitzetten van de tv in plaats van deze "stand-by" te laten staan, afval recycleren en vaker lopen. Ook wordt de scholieren gevraagd te beloven zich persoonlijk in te spannen voor de bestrijding van de klimaatverandering.

De campagne-website heeft een aparte afdeling voor leraren en scholieren met brochures, "podcasts" (audio- en videobestanden), de koolstofcalculator ("carbon calculator"), downloads die laten zien hoe je computers energiezuiniger kan maken, korte filmpjes, nuttige links, wedstrijden en de mogelijkheid on line in te vullen hoe je denkt energie te gaan besparen. Op de site zal ook een tentoonstellingsruimte komen, waarin scholieren worden aangemoedigd met leeftijdsgenoten in heel Europa in creatieve zin uitdrukking te geven aan de klimaatveranderingsuitdaging bijvoorbeeld in de vorm van kunst, video's of songs.

Leraren en scholieren worden over de campagne en over het materiaal en de middelen die verkrijgbaar zijn, genformeerd via gerichte advertenties in de media, online-voorlichtingsactiviteiten en de verspreiding van brochures. In de uitgave voor dit jaar van de Europese consumentenagenda een door de Europese Commissie gefinancierde schoolagenda die onder meer dan een miljoen middelbare scholieren in de 25 lidstaten van de EU wordt verspreid is een hoofdstuk te vinden over klimaatverandering en over deze campagne.

Adverteren

Er wordt momenteel een internet-mediacampagne opgezet die internetgebruikers ertoe moet aanzetten naar de campagne-website door te klikken via strategisch geplaatste banners. Deze maand komt er een aantrekkelijke en indringende tv-reclame die zal worden uitgezonden op MTV en BBC World en waarin wordt getoond wat mensen individueel kunnen doen om de klimaatverandering te bestrijden; die reclamecampagne loopt tot eind november. Het plan is dat er het komende kwartaal in enkele lidstaten ook advertenties zullen verschijnen in dagbladen.

Website van de campagne

Website van de Commissie over klimaatverandering

Bron : Europese Commissie