Gisteren werden in een buurtsupermarkt in Lichtaart de eerste resultaten van het PRODEM Z.O. (PROmotie en DEMonstratie van milieu- en energievriendelijke technologieën voor Zelfstandige Ondernemers) project voor buurtsupermarkten voorgesteld. Binnen PRODEM Z.O. ontwikkelde VITO samen met de hogescholen KHKempen en HOWEST een meetinstrument dat supermarkten aanzet tot ecologische en kostenbesparende investeringen. In samenwerking met UNIZO en Buurtsuper.be wordt een gratis doorlichting op het vlak van milieu en energie uitgevoerd met het oog op een duurzamer ecologisch beleid. Een ideale supermarkt bespaart zo gemiddeld 39 % of 27 365 kWh per 100 m² winkeloppervlakte op het totale energieverbruik ten opzichte van het gemiddelde energieverbruik van de tot nu toe onderzochte supermarkten. Het doel van het project is tweeledig: de doorlichting gebeurt niet enkel uit winstbejag, maar ook met een beter milieu voor ogen.
Het PRODEM Z.O.-project laat handelaars en zelfstandige ondernemers stilstaan bij een aantal essentiële vragen. Gebruik ik energie-efficiënte koel- en vriesmeubelen in mijn supermarkt? Wordt de restwarmte van de koelinstallatie nuttig ingezet? Zijn de leidingen goed geïsoleerd? Op die manier worden ze betrokken bij de duurzaamheid van hun onderneming. VITO en haar projectpartners helpen de ondernemers bij het selecteren van de juiste ecologische en kostenbesparende investeringen. Dat loont: in de reeds opgestarte projecten werd aangetoond dat winkels in vergelijking met de ideale supermarkt gemiddeld 93 % kunnen besparen op verwarming, 36 % op verlichting en 39 % op productkoeling.
Slim meet- en remedieerinstrument
Om het advies efficiënt te laten verlopen heeft VITO een handig meet- en remedieerinstrument ontworpen dat toelaat snel de actuele situatie te vergelijken met de best mogelijke, rekeninghoudend met de economische haalbaarheid en de stand van de techniek . Het meetinstrument berekent de terugverdientijd van concrete duurzame investeringen of renovaties op het vlak van energie. De resultaten worden ter plaatste geanalyseerd door adviseurs van de hogescholen, HOWEST en KHKempen.
Eerst inschatten, dan investeren
De projectcoördinatoren verwachten dat enkele superettes, die in het project stappen, de investering effectief zullen uitvoeren binnen de twee jaar. Dat maakt het ook mogelijk om binnen het project een nacalculatie te doen van de voorspelde kostenbesparingen.
Heel Vlaanderen kan deelnemen, inschrijven kan via VITO
Vandaag namen al een 40-tal supermarkten deel aan het project, niet alleen in de Kempen maar ook in Oost- en West-Vlaanderen. De projectpartners rekenen erop dat supermarkten uit heel Vlaanderen aan het project zullen deelnemen en hun winkelinfrastructuur en processen laten analyseren. Binnen het project kunnen er nog een 100-tal bijkomende supermarkten kostenloos deelnemen, dankzij de steun van de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Inschrijven is nog mogelijk tot eind 2011.
Voor deelname aan dit project kunnen buurtsupermarkten nog tot eind 2011 contact opnemen met VITO:
- Ellen Leyssens, tel. 014 33 55 21 of ellen.leyssens@vito.be
- Marleen Verstappen, tel. 014 33 55 38 of marleen.verstappen@vito.be
- via www.vito.be/kmo - kies daar voor PRODEM Z.O.
Bron : VITO