22/05/2012

Hou je watergebruik in de gaten met Water Maniac Walter

Terug naar artikeloverzicht

Brussel, 22 mei 2012 – De Europese Commissie heeft vandaag een nieuwe viralclip de wereld ingestuurd in het kader van de "Generation Awake!"-campagne, die consumenten waarschuwt voor de gevaren van onduurzame consumptiepatronen. De hoofdrol in de clip wordt gespeeld door Water Maniac Walter, een neurotische emmer die het thema buitensporig watergebruik aankaart. De clip bevat een link naar de Generation Awake-website, een meertalige site die is bedoeld om burgers te doen stilstaan bij hun consumptiegewoonten en hen te helpen hun gedrag te veranderen om duurzamer te gaan leven.

In het kader van de campagne wordt dit jaar nog een aantal andere activiteiten op touw gezet, waaronder een nieuw deel op de website waarin wordt gekeken naar de watervoetafdruk van producten zoals jeans, hamburgers of bier. In september 2012 gaat een videowedstrijd voor het grote publiek van start en in Italië, Nederland, Roemenië en Spanje worden in het begin van het voorjaar live?evenementen georganiseerd om mensen te inspireren om hun gedragspatronen te veranderen.

Achtergrond

Generation Awake is een campagne van de Europese Commissie over efficiënt gebruik van hulpbronnen. De campagne is erop gericht mensen bewust te maken van de ecologische, economische, sociale en persoonlijke gevolgen van het onduurzame gebruik van hulpbronnen en hen ertoe aan te zetten hun consumptiepatronen en consumptiegedrag te veranderen. Het uiteindelijke doel is de burger te helpen verantwoorde consumptiegewoonten in het dagelijkse leven te ontwikkelen.

Sinds de lancering in oktober 2011 is de website van de campagne, die beschikbaar is in 23 EU-talen, meer dan 200 000 keer bezocht. De videoclip van de campagne is door meer dan 1 miljoen mensen bekeken en haar http://www.facebook.com/generationawake heeft bijna 13 000 fans. De campagne is speciaal ontwikkeld om jonge stedelingen en gezinnen over heel Europa aan te spreken, niet enkel om hen bewust te maken van het belang van een efficiënt gebruik van hulpbronnen, maar ook om hen aan te sporen hun gewoonten te veranderen.

Meer informatie:

Alle bijzonderheden zijn te vinden op de meertalige website van de campagne: www.generationawake.eu

De Facebookpagina van de campagne: www.facebook.com/generationawake

Bron : © Europese Unie, 1995-2012