Het derde syntheserapport evalueert de voortgang van de uitvoering van het federaal klimaatbeleid (2024)
Op 4 oktober 2024 nam de federale regering akte van het derde syntheserapport, dat de voortgang van de federale beleidslijnen en maatregelen, hun impact en de financiering analyseert. Het rapport, dat de periode van juli 2023 tot juni 2024 bestrijkt, haalt ook mogelijke ondervonden obstakels aan en toekomstige perspectieven voor de verdere ontwikkeling van deze maatregelen. Hier zijn enkele aandachtspunten uit deze analyse:
Versterking van de opvolging van het federale klimaatbeleid
De goedkeuring van de federale wet van 15 januari 2024 betreffende de organisatie van het federale klimaatbeleid markeert een belangrijke mijlpaal. Deze wet verankert de federale beleidscyclus en zorgt voor de systematische opvolging en evaluatie van ondernomen acties. De wet voorziet ook in de oprichting van een onafhankelijke wetenschappelijke Klimaatraad en een federale Taskforce Energie en Klimaat. Deze zullen zorgen voor een versterking van de opvolging van de uitvoering van het beleid. Ook wordt een mechanisme ingevoerd voor de opvolging van het gebruik van de federale inkomsten uit de veilingen van emissierechten (ETS) voor de financiering van klimaatprojecten.
Energie
Er werden belangrijke stappen gezet om de energiebevoorradingszekerheid te garanderen en de energietransitie te ondersteunen. De goedkeuring van de wet op productnormen voor hernieuwbare energiebronnen in motorbrandstoffen en de publicatie van de waterstofwet versterken de positie van België op de Europese waterstofmarkt. Sommige projecten, zoals de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur en de uitbreiding van offshore capaciteit in de Noordzee, lopen echter vertraging op.
Fiscaliteit
Er werden stappen gezet in de vergroening van de fiscaliteit. Zo werd het btw-tarief voor bepaalde milieuvriendelijke installaties verlaagd en werd het belastingregime voor investeringsaftrek aangepast. De gedeeltelijke verlaging van de accijnzen op elektriciteit, gecompenseerd door een verhoging van de accijnzen op fossiele brandstoffen, helpt om het belastingstelsel af te stemmen op klimaat- en milieudoelstellingen.
Mobiliteit
De transportsector blijft één van de grootste uitdagingen, met een blijvende stijging van de uitstoot van broeikasgassen. Ondanks de goedkeuring van de Spoorvisie 2040 en de uitvoering van het federale fietsactieplan zijn bijkomende inspanningen noodzakelijk om de modal shift te stimuleren en gedeelde mobiliteit te bevorderen. De modernisering van het goederenvervoer per spoor vordert, maar er waren vertragingen bij de implementatie van Europese regelgeving inzake duurzame vliegtuigbrandstoffen en de vermindering van scheepvaartemissies.
Circulaire economie en federale overheidsgebouwen
De transitie naar een circulaire economie vordert dankzij initiatieven zoals het Federaal Actieplan Circulaire Economie en de implementatie van Europese regelgeving, met name de batterijverordening en de Ecodesign-richtlijn. De richtlijn inzake groene claims is ook ingevoerd om consumenten te helpen duurzamere keuzes te maken. De stijgende energie- en materiaalkosten wegen echter ook op bepaalde projecten, zoals die voor de renovatie van federale overheidsgebouwen. Bijkomende investeringen zijn dus nodig om de energie-efficiëntie van federale overheidsgebouwen te verbeteren, vooral op het vlak van de infrastructuur.
Internationale samenwerking
België intensiveert zijn acties op internationaal niveau met een verhoging van het budget voor internationale klimaatfinanciering tot 2024. De samenwerking tussen de Dienst Klimaatverandering van de FOD Volksgezondheid en de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking van de FOD Buitenlandse Zaken wordt versterkt, met bijzondere aandacht voor de minst ontwikkelde landen en partnerlanden in Afrika.
Adaptatie
De federale regering heeft een kader opgezet voor klimaatadaptatiemaatregelen, gericht op het opbouwen van een klimaatbestendige samenleving tegen 2050. De coördinatie tussen gewestelijke en federale plannen blijft echter complex, ondanks de verbeterde mapping van de klimaatrisico’s en de toenemende impact ervan. De oprichting van het Centrum voor Risicoanalyse van Klimaatverandering (CERAC) en de samenwerking met het Belgische Klimaatcentrum maken het mogelijk om klimaat- en milieurisico's beter te begrijpen en te beheren.
Uitdagingen en perspectieven
In het kader van deze derde beleidscyclus zijn er, hoewel er vooruitgang is geboekt bij de uitvoering van bepaalde beleidsmaatregelen, aanpassingen en versterkingen nodig om aan de overeengekomen engagementen na te komen. Het staat nu al vast dat bepaalde zullen moeten herzien worden op basis van het beschikbare budget en beleidsontwikkelingen op Europees niveau. De komende jaren zullen beslissend zijn om het ambitieniveau van het federale klimaatbeleid te verhogen.
Bron: © 2019-2024 Klimaat.be - All rights reserved