22/07/2005

Goedkeuring geactualiseerd SIGMAPLAN

Terug naar artikeloverzicht

Op voorstel van Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de Vlaamse Regering vandaag het geactualiseerd SIGMAPLAN ter beheersing van overstromingsrisico's en het behalen van de natuurdoelstellingen in het Zeescheldebekken, instandhoudingsdoelstellingen en flankerende maatregelen voor landbouw en plattelandsrecreatie goedgekeurd. De totale kosten worden tot 2030 geraamd op 830 miljoen euro + circa 49 miljoen euro omwille van de flankerende maatregelen.

Op 17 december 2004 besliste de Vlaamse Regering haar goedkeuring te hechten aan de krachtlijnen van het geactualiseerd SIGMAPLAN. Uit de krachtlijnen van het geactualiseerd SIGMAPLAN blijkt dat de optimale bescherming tegen overstromingen bestaat uit een combinatie van de aanleg van overstromingsgebieden en lokale dijkverhogingen.

Via een combinatie van maatschappelijke kosten-batenanalyse van het SIGMAPLAN, plan-MER, en een landbouwgevoeligheidsanalyse werd een "meest wenselijk alternatief" uitgewerkt met een fasering die rekening houdt met de realisatie-eisen gesteld in de Ontwikkelingsschets 2010, met de beschikbare budgettaire middelen, met de prioriteiten op het vlak van veiligheid en natuurontwikkeling, en met de wens van de landbouwsector om rechtszekerheid te bieden. Deze studies werden gelijklopend uitgevoerd om de noodzakelijke wisselwerkingen mogelijk te maken.

Het "meest wenselijke alternatief" van het SIGMAPLAN moet nu verder uitgewerkt worden naar de projecten toe. De verdere uitwerkingsprocedure omvat o.m. de opmaak van project-MER's, GRUP's, enz en moet ingeschoven worden in het lopende afbakeningsproces van de buitengebieden. Dit alles moet gepaard gaan met uitvoerig overleg en communicatie met alle betrokkenen. De uitvoeringstermijn van de projecten loopt tot 2030.

Wat de vertaling van het "meest wenselijk alternatief" naar concrete projecten betreft, onderscheidt minister Peeters twee fasen :

  1. een concrete aanduiding van de projecten binnen het meest wenselijke alternatief die nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen veiligheid en natuurlijkheid 2015;

  2. naar 2030 toe denkt de minister dat het niet verstandig zou zijn alles vandaag reeds vast te leggen. Men moet immers in het vervolgproces rekening kunnen houden met de evolutie van de Scheldenatuurlijkheid,
    vereist in het kader van de Europese natuurinstandhoudingsdoelstellingen. Bovendien kan het lopende afbakeningsproces voor het buitengebied, in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, nog belangrijke bijkomende informatie opleveren om mee te nemen.

Op regelmatige tijdstippen zullen de uitvoering en de bereikte resultaten worden gevalueerd. In functie hiervan kunnen in bepaalde gebieden, in eigendom van de overheid, nog bijkomende natuurontwikkelingsprojecten worden uitgevoerd.

Het is noodzakelijk om regelmatig de afstand van de huidige situatie tot de instandhoudingsdoelstellingen te bepalen, zowel voor rapportering aan Europa in het kader van de verschillende richtlijnen, maar ook om eventuele onverwachte ontwikkelingen vast te stellen, te evalueren en adaptief het beheer desgevallend te herdefiniren. Hiertoe is een duidelijk gedefinieerd toetsingskader noodzakelijk waaraan specifieke monitoring gekoppeld is.

De verdere uitwerking van de volgende fase zal gebeuren samen met het afbakeningsproces van de buitengebieden, de draagkracht van de uitvoerende instanties en in nauw overleg met de lokale besturen.

Tegen het najaar 2005 dient daarbij een voorstel uitgewerkt voor de Rupel en  het tijgebonden deel van de Nete, Dijle en Zenne in het geactualiseerd SIGMAPLAN, om ook in dit gebied tijdig de nodige projecten te kunnen aanvatten om de overstromingsrisico's te beperken en  instandhoudingsdoelstellingen te bereiken.

Gelijktijdig met de uitvoering van het geactualiseerd Sigmaplan wordt een flankerend beleid voor landbouw uitgevoerd, met als doel de gevolgen van projectmatige planningsprocessen waarbij landbouw betrokken is te beperken voor de sector, en dit als een goede huisvader zowel binnen het projectgebied als de ruimere omgeving. In de praktijk zullen, om dit te bereiken, verschillende instrumenten kunnen ingezet worden.

Ook het plan van aanpak van het flankerend beleid voor plattelandsrecreatie werd goedgekeurd met als doel een overlegproces te starten met maatschappelijke groepen, lokale besturen, lokale actoren om flankerende maatregelen plattelandsrecreatie gebiedsgericht vorm te geven.

De totale kosten worden tot 2030 geraamd op 830 miljoen euro (inbegrepen afwerking SIGMAPLAN 1977 zonder stormvloedkering) + circa 49 miljoen euro omwille van de flankerende maatregelen.

"Het geactualiseerde SIGMAPLAN wordt in overeenstemming met de langetermijnvisie Schelde-estuarium tegen 2030 gerealiseerd. Het substantieel verhogen van het veiligheidsniveau op korte termijn krijgt de hoogste prioriteit zodat een voldoende hoog veiligheidsniveau tegen ten laatste 2020 bereikt wordt. Daarbij zal conform de Ontwikkelingsschets 2010 aandacht worden geschonken aan de inrichting van de overstromingsgebieden als natuurgebied. Met deze beslissing werd tevens een belangrijke en nieuwe stap gezet in het traject van de verdieping van de Westerschelde", aldus de minister nog.

Bron : Persdienst Vlaamse regering

_____________________________________

Extra info : Sigmaplan