03/09/2010

Gas – de brug naar CO2-neutraal transport

Terug naar artikeloverzicht

Zweedse truckfabrikant Volvo Trucks ziet methaangas als het meest geschikte alternatief voor olie als brandstof voor dieselmotoren. Bovendien biedt gas serieuze mogelijkheden als brug naar het gebruik van klimaatneutraal biogas. Vooral in combinatie met een dieselmotor heeft gas verschillende voordelen. Momenteel voert Volvo Trucks daarom de eerste praktijktesten uit met trucks die rijden op een combinatie van methaan en diesel.

"De inzet van (bio)gas geeft ons een mogelijke oplossing voor een van de grootste problemen van het moment - het verlagen van de CO2-uitstoot", verklaart Lars Mårtensson, Environmental Director van Volvo Trucks.

Aardgas stoot minder CO2 uit

Olie en steenkool zijn vandaag de dag de twee meest gebruikte fossiele brandstoffen in de industrie, in huishoudens en op de weg. Ooit zullen deze bronnen uitgeput zijn al lijkt dat nog enige tijd te duren. Een meer acuut probleem is de voor de gezondheid gevaarlijke uitstoot van CO2, stikstof, zwavel en roetdeeltjes uit olie en steenkool. Het dwingt de transportindustrie, die voor 97 procent afhankelijk is van olie, te zoeken naar alternatieve brandstoffen. Een van de alternatieven die veel experts als de meest veelbelovende zien, is aardgas. 

"Aardgas is een van de verschillende alternatieven aangezien de CO2-balans beter is dan  bij olie", vertelt Magnus Swahn, directeur van het consultancy bedrijf Conlogic dat werkt aan de ontwikkeling van duurzame transportoplossingen.
Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan. Na verbranding stoot dit gas 30 à 50 procent minder CO2 uit dan olie en ongeveer 40 procent minder stikstofoxide. In tegenstelling tot olie stoot aardgas geen zwavel, zware metalen of as uit.

Nog niet alle aardgasbronnen zijn reeds in kaart gebracht, maar duidelijk is al wel dat degene die werden ontdekt erg groot zijn vergeleken met de oliebronnen op aarde. Een verschuiving naar gebruik van aardgas in de transportindustrie kan onze olieafhankelijkheid voor een groot deel oplossen en tegelijkertijd resulteren in een veel lagere impact op het milieu."Echter, als verbranding plaatsvindt met een grondstof met een minder efficiënte kwalificatie, dan gaat dit voordeel niet op", waarschuwt Swahn.

Methaan-diesel

Van dit gegeven is Volvo Trucks zich terdege bewust. "De efficiency van een dieselmotor is 30 à 40 procent hoger dan van de huidige gasmotor met ontsteking door bougies volgens het Otto-proces", verklaart Volvo Trucks' Environmental Director Lars Mårtensson.

Een technologie waar Magnus Swahn veel vertrouwen in heeft, is methaan-diesel: een combinatie van gas en diesel. Het grootste gedeelte van de aandrijving komt uit methaan en een kleine hoeveelheid diesel dient als een soort vloeibare spark plug om het gas aan te steken. Als vloeibaar gas wordt gebruikt in plaats van samengeperst gas is het resultaat dat er veel langer gereden kan worden op een tank.

"Dit is een uitstekende oplossing. Het maakt gebruik van de hoge energie-efficiency van de dieselmotor en combineert dat met de lage emissies van methaan. Ik vind het eigenlijk een perfecte combinatie", verklaart hij.

Biogas

Drie jaar geleden presenteerde Volvo Trucks zeven trucks die konden rijden op verschillende alternatieve brandstoffen. De combinatie methaan-diesel was een van de technologieën waar Volvo Trucks zich besloot op te focussen.

"Een zogenaamde dual fuel truck die zowel op gas als op diesel kan rijden heeft naast het feit dat er sprake is van een hoge energie efficiency als voordeel dat er ook alleen op diesel gereden kan worden", vertelt Mårtensson. "Dit is zowel praktisch als geruststellend voor de gebruiker, omdat de gasinfrastructuur op dit moment nog in ontwikkeling is en nog niet volledig dekkend. Er kan helaas nog niet overal gas getankt worden."

Aardgas is echter ook een fossiele brandstof en het vervangen van een fossiele brandstof voor een andere is niet de meest vooruitstrevende strategie volgens critici. Volvo Trucks is van mening dat we aardgas nu moeten zien als een soort brug naar biogas wat een niet fossiele brandstof is en vrijkomt bij de verwerking van bijvoorbeeld huisafval. De volledige productie van biogas is echter nog niet voldoende ontwikkeld.

"Veel landen gaan nu pas nadenken over de productie van biogas. We bevinden ons momenteel eigenlijk in een overgangsfase: een verschuiving van jaren van afhankelijkheid van olie naar een samenleving die draait op duurzame brandstoffen", legt hij uit.

Praktijktesten

Dit jaar voert Volvo Trucks verschillende praktijktesten met methaan-diesel motoren uit waarvan sommige met ruim 70 procent gas als brandstof. Anderen draaien op een mix van biodiesel: fossiele diesel gecombineerd met zogenaamde groene diesel geproduceerd uit duurzame grondstoffen.

"De doelstelling is dat we motoren laten draaien op 80 procent groen biogas en 20 procent groene biodiesel als brandstof. Dit zal leiden tot een CO2-uitstoot 80 procent lager dan die van een conventionele dieselmotor", concludeert Mårtensson.

Feiten over aard- en biogas

Aardgas wordt gewonnen uit verschillende bronnen in de aardkost of op het moment dat olie naar boven wordt gepompt. Er zijn veel voorraden verspreid over de wereld, onder andere in Rusland, Iran, Algerije en in de Noordzee. Ook Nederland beschikt over een gasbron.

Biogas is een niet fossiele brandstof die gevormd wordt wanneer organisch afval zoals voedselresten, mest en agrarisch afval afgebroken worden in een zuurstofarme atmosfeer en vervormen tot methaan en CO2. Om biogas geschikt te maken als brandstof voor voertuigen wordt CO2, waterstof zwavelverbinding en water aan het geheel ontrokken.

Zowel aardgas als biogas bestaan voor een groot gedeelte uit methaan. Hierdoor zijn de twee soorten gas volledig met elkaar verenigbaar en kunnen eenvoudig en zonder problemen met elkaar gemixt worden. Het grote verschil is dat biogas praktisch klimaatneutraal is. Beter gezegd, de emissies van CO2 die vrijkomen bij de ontbranding zijn afkomstig van CO2 in de lucht die al door planten werd vastgehouden tijdens het proces van fotosynthese. Dit betekent dat de verbranding van biogas de hoeveelheid CO2 op aarde niet verhoogd.

Bron : Volvo Trucks