09/11/2007

Fedis-Mercuriusprijs 2007 : Colruyt is de handelszaak van het jaar

Terug naar artikeloverzicht

De 20ste Mercuriusprijs "handelszaak van het jaar" gaat naar Colruyt. De prijs stond dit jaar in het teken van duurzaam handel drijven. Runners-up zijn restaurantketen EXKi en sportartikelenwinkelketen Sports World. De Mercuriusprijs wordt jaarlijks georganiseerd en uitgereikt door Fedis. Een onafhankelijke jury wijst de laureaten aan.

De Mercuriusprijs staat open voor alle handelszaken van het land. Lid zijn van Fedis is dus geen vereiste. De inzendingen kwamen dan ook van allerlei soorten handelszaken: kleine winkels, grote winkels, restaurantketens, groothandels...

Het thema van de Mercuriusprijs was dit jaar duurzaamheid. Duurzaamheid werd daarbij gedefinieerd in al zijn aspecten: ecologische duurzaamheid spaart het milieu. Economische duurzaamheid creert een economische meerwaarde voor de omgeving waarin de handelaar werkt. Sociale duurzaamheid houdt rekening met sociale gevoeligheden binnen het bedrijf en de samenleving.

Er waren twee soorten inzendingen: een groep van bedrijven die zich focussen op n van de bovengenoemde pijlers en een groep van bedrijven die actief zijn op elk van de pijlers.

Niet het aantal duurzame initiatieven was echter doorslaggevend om winnaar te worden, wel de manier waarop ze ingevuld werden. De jury koos Colruyt als winnaar omdat het bedrijf  doorgedreven duurzaamheid als filosofie hanteert en op elk gebied van zijn beleid voorop stelt.

Colruyt heeft vandaag 205 vestigingen in Belgi, en bijna 18 000 werknemers.

De basis van het duurzaam ondernemen werd in 1990 gelegd met het Green Line Charter dat sindsdien verdiept en uitgebreid werd. Zonnepanelen, windmolens, een slim mobiliteitsbeleid met onder andere een succesvol fietsproject zijn voorbeelden van ecologische duurzaamheid. Voor het fietsproject hebben intussen 850 werknemers een fiets en een fietsuitrusting gekregen. In ruil daarvoor komen zij minstens 4 werkdagen op 5 met de fiets naar het werk.

Een voorbeeld van sociale duurzaamheid bij Colruyt zijn de dodehoek-camera's die sinds 1997 aan de Colruytvrachtwagens bevestigd zijn. Het initiatief kwam er op de vraag van de chauffeurs zelf.

De maatschappelijke projecten van Colruyt in het buitenland en de nauwgezette opvolging van het charter omtrent kinderarbeid kon de jury eveneens bekoren. Juryvoorzitter professor Gino Van Ossel: "Duurzaamheid zit Colruyt in de genen"
Aan de Mercuriusprijs is geen geldbedrag verbonden. Winnaar Colruyt krijgt een replica van een beeldje van Mercurius uit de collectie van de Koninklijke Musea van Kunst en Geschiedenis.

Runner-up EXKi is een restaurantketen, gesticht in 2001 met intussen 21 vestigingen. De jury koos voor EXKi omwille van zijn ecologische duurzaamheid. De gezondheid van de klant staat bij EXKi voorop. De verkochte voedingswaren zijn vaak biologisch of fair trade. De verpakking ervan is zo vaak mogelijk bio-afbreekbaar.
EXKi werkt waar dat kan met groene energie en ook de winkelinrichting is ecologisch.

Runner-up Sports World werd gesticht in 1976. Er zijn 36 vestigingen in Belgi. Sports World verkoopt sport- en vrijetijds-merkartikelen. Sports World is laureaat omwille van het sterke sociale duurzaamheidsbeleid met veel aandacht voor zogenaamde kansengroepen. De instroom en de doorstromingsmogelijkheden van vooral vrouwen staat voorop in het HR-beleid. Dat zorgde de laatste jaren voor een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen op elk niveau. Werknemers die sociale begeleiding nodig hebben, krijgen die ook.

Fedis bundelde een samenvatting van de dossiers van de laureaten in een brochure. U kan die hier downloaden: Duurzaamheidsbrochure

Bron : Fedis