17/01/2003

Federale aftrek voor uitvoeren energieaudit legt gebrekkig energiebesparingsbeleid in Vlaanderen bloot

Terug naar artikeloverzicht

In 2001 besliste de federale regering principieel een aftrek te voorzien in de personenbelasting voor al wie bereid was energiebesparende investeringen te doen in zijn woning. En van deze investeringen betreft het uitvoeren van een energie-audit in de woning, waarbij een expert een onderzoek verricht naar mogelijke energiebesparende maatregelen. Het kwam aan de Gewesten toe de modaliteiten van deze energie-audit vast te stellen. Het energieprestatiedecreet kon hierbij als uitgangspunt fungeren, maar het is nog steeds niet door het Vlaams Parlement geraakt. Via een uitvoeringsbesluit probeert de Vlaamse regering dit nu recht te trekken, maar de voorgestelde modaliteiten komen onsamenhangend over. Daarom dringt de MiNa-Raad nogmaals aan op de goedkeuring van het energieprestatiedecreet.

De hervorming van de personenbelasting voorziet een belastingvermindering voor wie investeert in rationeel energiegebruik. De verlaging komt neer op 15 tot 40% van de uitgaven. De aftrekmogelijkheden zijn van toepassing voor investeringen vanaf 2003, en zijn daardoor eigenlijk al in voege. Voor de uitgaven die gepaard gaan met het uitvoeren van een energie-audit van de woning, werden echter nog geen modaliteiten vastgelegd (dit moesten de gewesten voorzien). Dit gebeurt nu (te laat) met het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering inzake de erkenning van energie-auditors voor woningen en houdende de bepaling van de uitvoeringsvoorwaarden van de energie-audit.

Volgens de Raad wordt de Vlaamse regering, door de vraag van de federale overheid om modaliteiten op te stellen voor de energie-audit, met de neus op de feiten gedrukt. Al jaren wordt gesproken over de verscherping en de verbeterde handhaving van de isolatienormen en de invoering van een energieprestatiecertificaat (die via een index de energie-efficintie van woningen moet aanduiden). De goedkeuring van het energieprestatiedecreet moest de wijzigingen aan de bestaande wetgeving invoeren. De Raad moet echter vaststellen dat dit decreet blijft aanslepen. Nochtans is het van bijzonder groot belang wil men effectief werk maken van het realiseren van de Kyoto-doelstellingen.

Omdat het basisdecreet ontbreekt, is de Vlaamse regering nu verplicht bepalingen op te nemen in het uitvoeringsbesluit die eigenlijk gebaseerd zijn op de bepalingen die vermeld staan in het energieprestatiedecreet. Een goede energie-audit van een woning moet eigenlijk uitmonden in het afleveren van een energieprestatiecertificaat en hoort concrete aanbevelingen te bevatten ter verbetering van de algemene energie-efficintie van een woning. Mensen die daartoe specifiek werden opgeleid, moeten die energie-audits uitvoeren.
Het uitvoeringsbesluit legt echter heel weinig op van de inhoud van de energie-audit.  Bovendien is de erkenningsregeling voor energie-auditors die voorgesteld wordt, verre van ideaal.

De Raad vraagt daarom dat de Vlaamse regering van het energieprestatiedecreet een prioiritair aandachtspunt maakt. Zo niet, kan van een efficint Vlaams klimaatbeleid geen sprake zijn.

De sociaal-economische partners, nl. het ABVV, het ACLVB, het ACV, de Boerenbond, de UNIZO en het VEV, onthielden zich bij het advies.

Voor meer inlichtingen: Tomas Velghe - 02/558.01.39 - tomas.velghe@minaraad.be