11/03/2009

Eurovignet: EP steunt 'de vervuiler betaalt'-principe voor het Europese vrachtvervoer

Terug naar artikeloverzicht

Tolheffingen voor zware vrachtvoertuigen moeten gedeeltelijk gebaseerd zijn op de kosten van vrachtverkeer, zoals luchtverontreiniging en geluidshinder. Het Parlement heeft daar vandaag wetgeving over aangenomen. Het wordt ook mogelijk om vrachtvervoer tijdens piekuren op verstopte wegen voor files aan te rekenen, maar specifieke berekeningsmethodes en congestielimieten zijn niet vastgelegd. De inkomsten van de tolheffingen worden geherinvesteerd om de milieukosten van de sector te verlagen.

De nieuwe Eurovignetregels in het verslag van rapporteur Sad EL KHADRAOUI (PES, BE) zijn niet bindend, maar bieden een gemeenschappelijke EU standaard voor lidstaten die ervoor kiezen om de heffingen toe te passen.
 
Luchtverontreiniging, geluidshinder en verkeerscongestie
 
In de tolheffingen zal rekening worden gehouden met de luchtverontreiniging en de geluidshinder die zware vrachtvoertuigen veroorzaken. Wat het in rekening brengen van het aandeel in de verkeerscongestie betreft, waren Europarlementsleden verdeeld. Het wordt aan de lidstaten overgelaten om te bepalen hoe de kosten van de verkeerscongestie berekend worden en de Eurovignetregels zijn niet van toepassing op personenwagens. Maar de lidstaten krijgen de mogelijkheid om congestie aan te rekenen "op wegen die aan verkeerscongestie onderworpen zijn" (...) "tijdens periodes wanneer deze wegen normaal verstopt zijn".
 
"Intelligente" berekeningsmethode
 
De Eurovignetrichtlijn bevat een berekeningsmethode die tolheffingen aanpast aan de milieustandaard van het voertuig (gekend als "Euro 0 tot VI"), de soort weg die gebruikt wordt en de tijdsperiode.
 
"Vervuiler betaalt": gemiddelde extra kosten zouden klein zijn
 
Volgens een studie van de Europese Commissie stijgen de totale extra kosten voor weggebruikers met ongeveer 3 % als de lidstaten ervoor kiezen om de heffingen toe te passen. Zware vervuilers (Euro 0) zouden meer betalen; milieuvriendelijke vrachtvoertuigen (Euro VI en "schone energie" vrachtvoertuigen) zouden weinig of geen heffingen voor luchtverontreiniging betalen.
 
De inkomsten herinvesteren in groener transport
 
Europarlementsleden hebben hun steun uitgesproken voor het "oormerken" van de inkomsten: lidstaten zouden moeten worden verplicht om de inkomsten uit Eurovignetheffingen te herinvesteren in plannen om de milieustandaarden van voertuigen te verbeteren en alternatieve vormen van transport te ontwikkelen.
 
Uitbreiding van de regels naar alle belangrijke wegen
 
De huidige Eurovignetregels zijn alleen van toepassing op voertuigen boven 12 ton en op de zogenaamde "Trans-Europese Netwerken" - speciaal aangewezen internationale wegen die Europese lidstaten met elkaar verbinden. De wetgeving die vandaag werd aangenomen, bepaalt dat de Eurovignetregels ook van toepassing zijn op "elk gedeelte van hun (van de lidstaten) wegennet waarop gewoonlijk een aanzienlijk volume aan internationaal goederenvervoer plaatsvindt". Steden behouden het recht om lokale heffingen op hun wegen op te leggen (zoals Londen dat nu bijvoorbeeld doet).

Bron : Europees Parlement