11/02/2013

Europese Commissie zoekt beste klimaatprojecten in Europa

Back to article overview

Vandaag kondigt Connie Hedegaard, EU-commissaris voor Klimaat, een CO2‑besparingswedstrijd aan, die creatieve en scherpzinnige geesten in de hele EU uitdaagt om hun groene projecten uit te testen. De prijsvraag "Jouw wereld" is een onderdeel van de klimaatcampagne van de Europese Commissie, "Jouw wereld, jouw klimaat".

Commissaris Hedegaard zei hierover: "De prijsvraag is een goede gelegenheid om verder te gaan dan alleen maar praten over klimaatverandering. Dien een project in en laat zien dat het mogelijk en betaalbaar is om onze wereld en ons klimaat te redden. En dat zonder ons leven saai en grauw te maken."

Vanaf vandaag kan je drie maanden lang je eigen succesverhaal rond CO2-besparing indienen voor de prijsvraag "Jouw wereld". Alle projecten, groot en klein, van personen of organisaties uit een EU-lidstaat komen in aanmerking, als ze in de eerste plaats bedoeld zijn om de CO2-uitstoot te verminderen.

Enkele voorbeelden: een elektrische fiets om goederen te vervoeren, een innovatief productieproces dat de CO2-uitstoot en de energiefactuur verlaagt, duurzame gebouwen of verwarmingssystemen. In heel Europa vind je tal van praktische voorbeelden van een CO2-zuinige levensstijl, die niet alleen het klimaat beschermt, maar ook onze levenskwaliteit verbetert. Doel van de prijsvraag is een platform te bieden om deze projecten onder de aandacht te brengen en de meest creatieve, praktische en doeltreffende ervan te belonen.

Praktische informatie:

In mei en juni kunnen de bezoekers van de campagnewebsite http://world‑you‑like.europa.eu/nl/ stemmen voor het meest creatieve en inspirerende project op de shortlist. Uit de tien meest populaire projecten kiest de jury, voorgezeten door Connie Hedegaard, drie winnaars. Die worden gevierd op de Sustainia-prijsuitreiking in Kopenhagen in oktober 2013. Dit evenement wordt georganiseerd door onze campagnepartner Sustainia, een internationaal duurzaamheidsproject — onder leiding van Arnold Schwarzenegger — met als doel gemakkelijk beschikbare oplossingen op te sporen en te promoten.

De prijsvraag is in het bijzonder gericht op vijf landen: Bulgarije, Italië, Litouwen, Polen en Portugal. In deze landen worden nog eens een aantal winnaars geselecteerd voor een nationale reclamebordcampagne in het najaar van 2013.

Achtergrond over de campagne:

De wedstrijd is een onderdeel van de campagne "Jouw wereld, jouw klimaat".Sinds de aftrap in oktober 2012 heeft de campagne al meer dan 20 000 volgers op sociale media en meer dan 130 officiële partners, waaronder overheden, ngo's, universiteiten en bedrijven. Doel is bestaande rendabele oplossingen onder de aandacht te brengen om de EU‑doelstelling — een vermindering van de CO2-uitstoot met 80-95% tegen 2050 — te verwezenlijken en nieuwe oplossingen in de hand te werken.

Links:

Meer info over de campagne en de wedstrijd (o.a. selectiecriteria) is beschikbaar op de campagnewebsite en via Facebook en Twitter:

http://world-you-like.europa.eu/nl/

https://www.facebook.com/EUClimateAction

https://twitter.com/EUClimateAction #worldulike

Meer info over de Sustainia-prijzen: http://www.sustainia.me/

Meer info over de routekaart van de Commissie op de website van het DG Klimaat: http://ec.europa.eu/clima/policies/roadmap/index_en.htm

Bron : © Europese Unie, 1995-2013