16/04/2013

Europees Parlement tegen hogere prijs 'CO2-uitstootvergunningen'

Back to article overview

Het EP stemde dinsdag tegen een voorstel om de handel in CO2-emissierechten te bevriezen. Het voorstel was bedoeld om een eind maken aan de huidige extreem lage prijs van deze 'vervuilingsvergunningen'. Een meerderheid van het EP was echter bang dat inmenging in het aanbod van emissierechten het vertrouwen in het veilingsysteem zou schaden. EP-leden stemden in een aparte stemming wel in met een overeenkomst met de Raad om intercontinentale vluchten tijdelijk buiten het systeem te laten.

Het voorstel om de veiling van nieuwe emissierechten te bevriezen, ook wel 'backloading' genoemd, moest ertoe leiden dat de prikkels om minder broeikasgassen uit te stoten - waar het veilingsysteem oorspronkelijk voor bedoeld was - hersteld zouden worden en dat de industrie groener zou gaan produceren. Het is verworpen met een meerderheid van 234 stemmen tegen, 315 voor en 63 onthoudingen. Het voorstel is terugverwezen naar de Milieucommissie van het EP.

EP-leden die tegen de bevriezing van het aanbod stemden, waren niet alleen bang dat het vertrouwen in het handelssysteem op de tocht zou komen te staan. Ze vreesden ook dat een stijging van de prijs voor CO2-uitstoot ten koste zou gaan van de concurrentiekracht van de Europese industrie en dat de extra kosten doorberekend zouden worden in de energierekening van huishoudens.

"Ik ben zwaar teleurgesteld over de uitslag van deze stemming. Het is een stap terug voor ons klimaatbeleid", zei rapporteur Matthias Groote (S&D, DE). "Deze vorm van politiek bedrijven, speelt klimaatsceptici in de kaart. Het verwerpen van deze bevriezing maakt het Europese handelssysteem zwakker en brengt het behalen van onze klimaatdoelstellingen in gevaar."

Uitzondering voor intercontinentale vluchten

Het tweede voorstel kon wel op een meerderheid rekenen. Het bevat een overeenkomst met de Raad van Ministers om de CO2-emissie op intercontinentale vluchten tijdelijk buiten het systeem te houden. Dit moet een wereldwijd akkoord binnen de Internationale Organisatie voor Burgerluchtvaart (ICAO) bespoedigen.

"De uitstoot van CO2 in de luchtvaart is sinds 1990 ongeveer verdubbeld en stijgt nog steeds, zei  Peter Liese (EVP, DE) die het voorstel door het EP heeft geloodst. "We hebben de klok nu stil gezet om binnen de ICAO een wereldwijd akkoord te bereiken. Maar de klok blijft maar een jaar stil staan. " Liese riep de Commissie op om de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, John Kerry tijdens de onderhandelingen stevig op zijn verantwoordelijkheid te wijzen: "Als hij na de Kerry-Lieberman wet niet z'n best doet om tot een akkoord te komen, verliest hij z'n geloofwaardigheid."

Achtergrond

Het CO2-emissiesysteem kwam in 2005 tot leven en stelde plafonds aan de uitstoot van CO2 die op den duur verlaagd zullen worden. In 2020 moet de uitstoot van industriële sectoren die onder het systeem vallen 21% lager zijn dan in Een 'credit' komt overeenm met een ton uitstoot. Bedrijven mogen ook ongebruikte kredieten verkopen. Als het aanbod van die 'credits' gelimiteerd wordt, is hun waarde gegarandeerd en beloont het schema bedrijven die hun uitstoot naar beneden brengen. 2005. Onder dit plafond kunnen bedrijven uitstootrechten kopen of verkopen op een publieke veiling.

Bron : Europees Parlement (PLENAIRE VERGADERING  Milieu − 16-04-2013)

_____________________________

Extra info :