15/12/2010

eNovates start de productie van Smart Grid-laadsystemen voor elektrische wagens

Terug naar artikeloverzicht

eNovates, het Vlaamse ecological innovation-bedrijf en pionier in laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, start met de serieproductie van een eigen hoogtechnologisch gamma aan oplaadpalen, zowel voor elektrische als voor hybride wagens. Het opladen van de voertuigen en het beheer via intelligente software is nu al klaar voor de Europese standaarden van morgen. Alle laadpunten kunnen bovendien „gepersonaliseerd? worden naar welbepaalde doelgroepen en zijn modulair aanpasbaar aan elke situatie.

Blue Corner

Volgens studies heeft men per elektrische auto 1.6 laadpunten nodig. De verwachting is dat tegen 2020 zowat 15% van de nieuw verkochte wagens in België elektrisch is. De afstand tussen de steden is alvast dicht genoeg om de autonomie van een elektrische auto te overbruggen. Ook de tankstations langs de autosnelweg moeten laadpunten hebben. In 2011 worden zowat 500 laadpalen (waarin telkens 2 laadpunten) gratis geplaatst in Vlaanderen. eNovates werkt hiervoor o.m. samen met de Belgische provider Blue Corner NV die op 06.12.10 een oproep deed aan (lokale) besturen, bedrijven en particulieren om strategische laadlocaties op te geven. Dat zijn zowel bedrijfsterreinen en industriële zones als (parkeer)pleinen, supermarkten, bioscoop- en beurscomplexen, familieparken, sport- en speelpleinen… Maar ook de energieleveranciers (als tussenpersoon) en zelfs de tankstations kunnen potentiële partners en/of klanten zijn voor eNovates.

Modulaire laadpalen… dit is Belgisch!

Met de Smart Grid-laadpalen zet eNovates alvast een uniek, eigen en Belgisch product op de markt. De eNovates software en automatisering zit in vier verschillende modules vervat. In het laadstation zelf bevinden zich de automatisering voor het aansturen van de verschillende componenten en de communicatiemodule, die de machine-to-machine communicatie verzorgt. 

Deze laatste staat in voortdurend contact met de CMS Monitoring & Control, het real-time onderdeel van de centrale beheersoftware. Deze zorgt ervoor dat men ten allen tijde de actuele status van zijn laadnetwerk kent. Centraal beheer gebeurt vanuit de CMS Management Interface, die een veelzijdige en alomvattende gebruikersinterface biedt en dit via verschillende clients (backoffice/web client). 

Er zullen 4 types laadpalen zijn naargelang de doelgroep: de particulier, het bedrijf, de openbare weg, de exploitant van een laadnetwerk. De aanpasbare, genetwerkte, state-of-the-art laadelementen zorgen voor de meest efficiënte oplossing voor het uitbouwen van elke laadinfrastructuur. De modulaire structuur en van op afstand upgradeable firmware zorgen voor een makkelijk te onderhouden en aangepaste laadinfrastructuur. De ‘Smart Grid ready software’ zorgt ervoor dat pieken in het laadnetwerk kunnen worden opgevangen. Intelligent laden van elektrische en hybride voertuigen is een kernpunt, maar ook het beheer van volledige laadnetwerken, van regeling van betalingen, over statusmonitoring en doorgeven van GPS-locatie tot het beheer van contracten en contacten.

eNovates ondersteunt klanten met advies

De overstap naar elektrisch rijden roept bij verantwoordelijken in bedrijven en overheden heel wat vraagtekens op. Hoe zal de automarkt evolueren? Hoe snel moeten we laadinfrastructuur voorzien? Hoe zit het met de energiedistributie? eNovates staat de klanten bij om het hele traject tot een goed einde te brengen. Basisprincipes van ruimtelijke ordening, duurzame mobiliteit, multimodaal transport, autodelen, gebruik van groene elektriciteit en -last, not least- esthetische overwegingen zijn hierbij richtinggevend.

De eNovates-partners

eNovates ontwikkelde dus de eerste Smart Grid-laadpaal die op een intelligente manier communiceert met het stroomnetwerk, waardoor er controle is op de elektriciteitstoevoer en stroompannes worden vermeden. De laadpalen worden volledig in Vlaanderen ontwikkeld en geproduceerd, in nauwe samenwerking met een aantal Vlaamse partners zoals Planon (software), Bausch Datacom (automatisering), BMTech (omhulsel), Connect Group (assemblage), Blue Corner (provider laadpassen) alsook lokale Vlaamse bedrijven voor de plaatsing en onderhoud van de laadsystemen.

Standaardisering en steun noodzakelijk

Voor het gebruik van elektrische wagens op grote schaal ontbreekt momenteel nog heel wat wetgeving, normering en standaards. Essentieel nochtans, omdat zowat elke autobouwer inmiddels een elektrisch model op de markt bracht. In België zijn tot hiertoe enkele tientallen laadpunten geplaatst, doch er is nog te weinig onderlinge coördinatie. Hoe zorgen we dus voor coördinatie en standaardisering van contactpunten, laadpalen, software, betaalsysteem? Met haar maatschappelijk kapitaal moet Vlaanderen in staat zijn om op het vlak van nieuwe technologie en wetenschap aan de top te staan en te blijven. Hiertoe beweegt er al heel wat: VIA steunt en mobiliseert rond innovatie in onze regio. Het IWT is er om onderzoek en ontwikkeling financieel te ondersteunen. Dichter bij de elektromobiliteit, staat het Vlaams Smart Grid Platform dat concrete projecten wil ondersteunen. De Vlaamse overheid kan zorgen voor een overkoepelende visie hierop en doet dat ook via het masterplan voor ecomobiliteit. Maar ook openbare besturen als steden, gemeenten, provincies hebben hierin een belangrijke stimulerende functie. De Vlaamse Overheid kan evenwel niet zonder ondernemers. Zij zijn de motor van innovatie en zijn broodnodig om onze economie vooraan in de innovatierangschikking te brengen.

Viceminister-president Ingrid Lieten op de eNovates-lancering van 15.12 : "De elektrische auto komt eraan. Het is goed dat bedrijven willen meewerken aan de invoering van elektrische auto?s want elektrische auto?s stoten geen fijn stof en CO2 uit en zijn dus veel gezonder voor ons. Bovendien kost een oplaadbeurt met een elektrische auto?s veel minder dan een tankbeurt met een gewone auto. Om elektrische auto volledig te laten ingang vinden moeten er ook openbare oplaadpalen komen. Maar het is belangrijk dat er goede afspraken gemaakt worden zodat we in Hasselt, Gent, Stockholm en heel Europa op dezelfde manier onze elektrische auto kunnen opladen. Laat me dus concluderen door te zeggen dat ik achter privé-initiatieven sta die mee een toekomst willen geven aan de elektrische auto. Ik wil dit wel zoveel als mogelijk in overleg doen. Ik denk dat overheid en bedrijfsleven elkaar nodig hebben om de introductie van de elektrische auto op een gecoördineerde en efficiënte wijze aan te pakken."

Het toekomstbeeld: are friends electric?

Eén ding is zeker. Tegen 2020 is de groene industrie de 3e grootste ter wereld. Nu al investeert de Nederlandse overheid 65 miljoen euro in laadinfrastructuur, de Franse overheid koopt 50.000 elektrische voertuigen aan. Alleen al in West-Europa zullen tegen 2020 zowat tussen 10% en 15% elektrische wagens rondrijden, op een totaal van 224 miljoen voertuigen. Dat geeft een potentieel van 40 miljoen elektrische wagens, waarvan ruim 1 miljoen in België. Om die uitgebreide markt te bewerken en te bedienen zal eNovates zijn producten en diensten via een franchisenetwerk implementeren. Elektrische wagens zijn nu al geen kneusjes meer, en kunnen zowel qua design als qua performantie wedijveren met de beste wagens op brandstof. Volledig opgeladen halen ze nu al makkelijk 150 à 200 km. Indien het wetenschappelijk onderzoek aan het tempo van vandaag vordert, zal een wagen, na de groeifase 2015-2020 dankzij een hogere batterijcapaciteit, een autonomie van meer dan 500 km aankunnen met één volledige laadcyclus. Er zullen voldoende oplaadpunten zijn en de herlaadtijd zal aanzienlijk verkort zijn.

Info:
www.enovates.com, www.bluecorner.be, www.planon.be, www.connectsystems.eu, www.bauschdatacom.be, www.bmtech.be