13/05/2014

Eerste waterstofbussen in België rijden in provincie Antwerpen

Back to article overview

Vlaams minister-president Kris Peeters en directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot hebben dinsdag in Mechelen de eerste Belgische waterstofbus voorgesteld. Vanaf september zullen 5 waterstofbussen rijden in de regio ten noorden van de stad Antwerpen. De waterstofbussen produceren geen schadelijke uitstoot en zijn uiterst stil. Met de inzet van waterstofbussen wil de Vlaamse Regering zorgen voor schoon en stil openbaar vervoer in de steden. 

“Belangrijke stap naar schonere en stillere steden”

Vlaams minister-president Kris Peeters: “De investering in waterstofbussen past in de visie van de Vlaamse Regering om in te zetten op milieu en hernieuwbare energie. Beide zijn een belangrijke motor van een nieuwe economische ontwikkeling. Er wordt in Vlaanderen al enkele jaren ingezet op onderzoek naar elektrische bussen, waterstofbussen en hybride bussen. Deze inspanningen op lange termijn beginnen nu hun vruchten af te werpen. Daarom besliste de Vlaamse Regering vorig jaar om naast de aankoop van 5 waterstofbussen ook 123 hybride bussen en 3 elektrische bussen aan te kopen.”

“Toegevoegde waarde voor Vlaamse economie”

“Met de investering in 5 waterstofbussen beogen we ook een belangrijke toegevoegde waarde voor zowel de betrokken Vlaamse ondernemingen als de Vlaamse economie in het algemeen. Door de aankoop van elektrische bussen en waterstofbussen zetten we in op toekomstgerichte technologie en vergroenen we de busvloot van De Lijn. De achterliggende reden is de beslissing van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 om zich te engageren om de doelstellingen van het Vlaams Klimaatplan te bereiken en de voorbeeldfunctie van De Lijn in de verf te zetten.”, aldus minister-president Kris Peeters.

De aankoop van vijf waterstofbussen past in het Europese project HighVLOCity. Om de belangrijkste milieu-uitdagingen voor het openbaar vervoer te helpen aanpakken, wil Europa  er waterstofbussen versneld invoeren. De vijf waterstofbussen  van De Lijn worden gefinancierd door Europa en de Vlaamse regering.

Geen uitstoot en lawaai voor omwonenden

De waterstofbussen hebben twee grote milieuvoordelen. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen en schadelijk voor de gezondheid). Ook van fijn stof is geen sprake. Dankzij deze nuluitstoot is een waterstofbus erg milieuvriendelijk: uit de uitlaat komt enkel waterdamp. Omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel, is de waterstofbus ook zo goed als geluidloos. Bij het vertrek aan de halte is hij 3 keer stiller dan een gewone dieselbus. In de bus zelf gaat het om de helft minder decibels. De bus biedt plaats aan 94 reizigers en heeft een autonomie van 350 kilometer.

5 waterstofbussen voor Antwerpen

Omdat ze getankt worden bij Solvay in de Antwerpse haven, zullen de waterstofbussen rijden in de regio ten noorden van de stad Antwerpen. Het gaat om de lijnen 650, 670, 780, 781, 760, 770, 772, 771, 776, 720 en 730. Voor ze in gebruik worden genomen, moeten nog een paar praktische zaken geregeld worden. Als alles vlot verloopt, beginnen de bussen na de grote vakantie te rijden. 

Bron : Nieuwsbericht De Lijn