28/02/2012

Detailhandelaren engageren zich voor efficiëntere benutting van hulpbronnen

Terug naar artikeloverzicht

Brussel, 28 februari 2012 – Uit het laatste verslag van het Europese detailhandelsforum inzake duurzaamheid blijkt dat detailhandelaren meer dan ooit rekening houden met het milieu bij hun commerciële beslissingen. De bij het forum aangesloten bedrijven besteden meer aandacht aan groenere toevoerketens, duurzame distributiesystemen en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Dat toont aan dat verantwoordelijkheidsgevoel op het gebied van milieu uit bedrijfeconomisch oogpunt steeds interessanter wordt en draagt bij aan EU-beleid dat duurzame consumptie en productie in de hand werkt.

Milieucommissaris Janez Poto?nik zei in dat verband: "Detailhandelaren zijn zeer geschikt om een efficiëntere benutting van hulpbronnen te steunen – zij kunnen invloed uitoefenen op de milieuprestaties van hun toevoerketen en de consumenten ertoe aanzetten hun gedrag te wijzigen. De door de leden van het detailhandelsforum aangegane verbintenissen hebben aangetoond wat mogelijk is en het is mijn wens dat deze positieve ervaring niet onbenut blijft en dat deze goede, duurzame praktijken op ruime schaal worden verspreid en gemeengoed worden. De sector van de detailhandel heeft er heel wat bij te winnen dat de informatie over milieueffecten en milieumaatregelen voor de consument aannemelijker wordt en ik wens het detailhandelsforum dan ook alle succes toe bij de verdere ontwikkeling van instrumenten om dit doel te bereiken."

De detailhandelaren van het forum verbinden zich ertoe specifieke milieumaatregelen te nemen om bij te dragen aan duurzame consumptie en aan een efficiëntere benutting van de hulpbronnen. Van bij de oprichting van het forum in 2009 werden de doelstellingen en verwezenlijkingen van de leden jaarlijks gevolgd. In het laatste monitoringsverslag zijn de 390 milieuverbintenissen van 2010 in de 3 categorieën ("wat we verkopen", "hoe we verkopen" en "communicatie") beschreven; het zijn er 100 meer dan in 2009.

In het verslag werd de nadruk gelegd op een aantal verwezenlijkingen op het vlak van beste praktijken. Om duurzame toevoerketens in de hand te werken, heeft de Metro Groep, in samenwerking met de Organisatie van de Verenigde Naties voor industriële ontwikkeling (UNIDO), een voor ontwikkelingslanden en opkomende landen bestemd opleidingsprogramma voor leveranciers geïntroduceerd. Auchan verwezenlijkte een besparing van bijna 10 000 ton verpakkingsmateriaal en Mercadona slaagde erin het aantal plastic wegwerpzakjes in 150 winkels met 80% te beperken. Tesco UK bereikte dat nul percent afval diende te worden gestort en Inditex kon het gemiddelde elektriciteitsverbruik in 840 winkels met 42% verlagen. Meer voorbeelden van door specifieke leveranciers aangegane verbintenissen zijn te vinden in het verslag.

Uit het verslag blijkt ook dat de aangegane verbintenissen meer en meer een afspiegeling zijn van de aanbevelingen en beste praktijken die door het detailhandelsforum zijn beschreven in themadocumenten met betrekking tot duurzaam hout, milieukeuren, de energie-efficiëntie en ecologische voetafdruk van winkels, informatie over de levenscyclus van producten in het milieu, consumenteninformatie, verpakking, vervoer en logistiek.

Achtergrond

Het detailhandelsforum zag het licht in maart 2009 als een vrijwillig platform voor diverse belanghebbenden. Alle detailhandelaren die zijn aangesloten bij het Milieuactieprogramma voor detailhandelaren (REAP) en ook alle maatschappelijke organisaties kunnen lid worden.

Het forum werd opgericht om de dialoog tussen de Europese Commissie, de detailhandelaren en de voornaamste belanghebbenden te vergemakkelijken en zo te zorgen voor een beter begrip van de praktische maatregelen die nodig zijn om duurzame consumptie in de hand te werken. Een gedeelte van de Europa 2020? strategie waarbij naar verstandige, duurzame en inclusieve groei wordt gestreefd, de kerngedachte van het beleid inzake duurzame productie en consumptie (SCP), bestaat erin onze eigen behoeften met betrekking tot groei en consumptie op zodanige wijze te bevredigen dat we toekomstige generaties niet schaakmat zetten.

Het beleid inzake duurzame consumptie en productie draagt ook bij aan het Vlaggenschipinitiatief inzake een efficiënt gebruik van hulpbronnen in het kader van de Europa 2020-strategie door de macrodoelstellingen van het beleid inzake een efficiënt gebruik van hulpbronnen (de economische groei loskoppelen van het gebruik van hulpbronnen en van de aantasting van het milieu) te helpen omzetten in microdoelstellingen en zodoende individuele marktdeelnemers aan te zetten tot de best mogelijke, economisch haalbare milieuprestaties.

Momenteel dragen de detailhandelaren 13% bij aan het bbp van Europa en brengen levensmiddelen en dranken alsook de sectoren huisvesting en mobiliteit ongeveer 70 à 80% van de negatieve milieueffecten van consumptie teweeg. Aangezien detailhandelaren op deze drie gebieden actief zijn, kan een grotere duurzaamheid als gevolg van maatregelen van detailhandelaren, aanzienlijke voordelen voor het milieu opleveren.

Nadere informatie:

Diensten voor de controle van de verbintenissen van detailhandelaren in het kader van REAP (volledig verslag, beknopt verslag en bijlagen)

Zie ook:

Het detailhandelsforum: http://ec.europa.eu/environment/industry/retail/index_en.htm

Bron : © Europese Unie, 1995-2012