09/12/2003

Definitieve vaststelling gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen

Terug naar artikeloverzicht

De Vlaamse regering heeft twee gewestelijke ruimtelijkeuitvoeringsplannen (RUP's) definitief goedgekeurd.

De opheffing van het (alternatief) reservatie- en erfdinstbaarheidsgebied voor het zogenaamde Duwvaart-kanaal tussen Ranst (Oelegem) en Zandvliet werd reeds principieel beslist door de Vlaamse regering in het jaar 2000 met betrekking tot het Masterplan Antwerpen, waarvan de modernisering van het Albertkanaal deel uitmaakt.  Dit geplande duwvaartkanaal werd op het einde van de jaren '60 geconcipieerd met de bedoeling de toenemende
binnenscheepvaart op te vangen die niet bestemd was voor de dokken in het zuiden van de Antwerpse haven, een kortere verbinding tussen Antwerpen-Rijn aan te bieden en om het verkeer van duwvaartkonvooien tot 9.000 ton
mogelijk te maken. Het exacte trac van het kanaal werd nooit bij KB vastgelegd, maar wel werden her en der onteigeningen uitgevoerd of bouwverbod ingesteld. Daarom maakte het ook voorwerp uit van groeiend verzet.

Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen bood echter duidelijk als alternatief aan om het bestaande Albertkanaal te optimaliseren.  Minister Van Mechelen is dan ook verheugd de talrijk getroffen eigenaars meer zekerheid te kunnen bieden. Aan de gemeenten wordt nu ook de mogelijkheid geboden de onderliggende bestemmingen te differentiren via een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.


Het andere ruimtelijke uitvoeringsplan beoogt in de eerste plaats een stopplaats 'Noorderkempen' uit te bouwen in Brecht langs de in aanleg zijnde hogesnelheidslijn (HSL) langs de westzijde van de E19. Aldus wordt op de HSL een IC-treindienstregeling mogelijk. Dit vormt een belangrijke troef in de beheersing van de mobiliteit rond Antwerpen en brengt wellicht een
volledige reorganisatie van het openbaar vervoer in de Noorderkempen met zich mee. De voorschriften voorzien de oprichting van een stationsgebouw, een mogelijkheid van vijf busperrons, een parking voor circa 300 autoparkeerplaatsen (die later kan uitgebreid worden indien de stopplaats succesvol blijkt te zijn), overdekte fietsenstallingen en veilige fietsers- en voetgangersoversteekplaatsen.

Daarnaast wordt ook terzelfdertijd voorzien in een nieuwe ringweg rond het dorpscentrum van Brecht, welke zal aansluiten op het te verplaatsen op- en afrittencomplex van de E19.

Bron: persdienst Vlaamse regering.