05/09/2006

De Kyoto Code schiet uit de startblokken

Terug naar artikeloverzicht

De Kyoto Code, zo heet de nieuwe campagne die vandaag definitief uit de startblokken schiet. Het zijn de organisaties Ecolife, Arch'educ en Vormingplus Oost-Brabant die de handen in elkaar hebben geslagen om Vlaams-Brabantse gezinnen aan te zetten om het energieverbruik in huis aardig terug te schroeven. Deelnemen is eenvoudig en kan vanaf nu tot mei 2007. Vermoedelijk wordt de campagne nadien uitgebreid naar andere provincies in Vlaanderen.

De uitdaging: CO2 besparen met alle deelnemers samen

De campagne is een warme oproep om het broeikasprobleem onder ogen te zien en zelf tot actie over te gaan. Het is immers hoog tijd om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat is een bekommernis die ook door het beleid in Vlaanderen wordt gedeeld. Ingrid Pauwels, projectverantwoordelijke Ecolife: "Met deze campagne willen we de CO2-uitstoot flink naar beneden halen, zonder dat er moet ingeboet worden op comfort. Op die manier kunnen we het beleid confronteren met de haalbaarheid van de Kyoto-doelstellingen."

Deelnemen aan de hand van energietips

Deelnemen aan de campagne gebeurt door gedurende minstens 1 maand een concrete energietip in de praktijk te brengen. Deelnemers moeten wel in Vlaams-Brabant wonen; de campagne start in deze provincie en wordt in 2007 vermoedelijk uitgebreid naar andere provincies in Vlaanderen. De deelnemers krijgen een heleboel tips om energie te besparen. Ingrid Pauwels: "Een actieboek met concrete tips geeft achtergrondinformatie en licht toe welke besparing je per tip realiseert. Tips rond zuinig verwarmen, slim omspringen met elektriciteit en warm water zijn voor de deelnemers in hapklare brokken uitgewerkt." Via www.kyotocode.be schrijf je in en neem je deel. Er is ook de mogelijkheid om schriftelijk deel te nemen. Elke maand kunnen nieuwe mensen inschrijven.

Dixie Dansercoer zet schouders onder deze campagne

"Tijdens mijn poolexpedities helemaal beroofd van warmte en andere energiebronnen besef ik keer op keer het privilege van dit consumeerbaar goedje. Daarom lijkt het mij ook een logisch gevolg dat ik er thuis spaarzaam mee omga. Daarom draag ik deze campagne een warm hart toe." besluit Dixie Dansercoer.

Deze campagne loopt met de steun van de Vlaamse Overheid en de provincie Vlaams-Brabant.