08/03/2011

De Europese Commissie aanvaardt de « Roadmap 2050 »: De weg naar een koolstofarme economie is ingeslagen

Terug naar artikeloverzicht

Het Europees klimaatbeleid zet vandaag met de publicatie van de lang verwachte « Roadmap 2050 voor een koolstofarme economie » een grote stap vooruit. België verheugt zich alvast over de aanvaarding van dit stappenplan. Het omvat een duidelijke visie voor 2050, die een duurzame groei en de creatie van jobs in de hand moet werken terwijl onze lange termijn klimaatdoelstellingen worden bereikt: een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 80 tot 95% in 2050 ten opzichte van 1990. «  Het stappenplan is een opportuniteit om de Europese doelstellingen te stroomlijnen, de nieuwe lidstaten te motiveren in hun ambities en samen te groeien naar een groene economie tegen 2050 », verduidelijkt minister voor Klimaat en Energie Paul Magnette. Maar minister Magnette stelt echter ook enkele voorwaarden voor de adoptie van het plan.

Het stappenplan verschaft eerst en vooral een analyse van de inspanningen die elke sector zal moeten leveren. De energieproductie zal bijvoorbeeld meer en meer moeten voortkomen uit duurzame en koolstofarme bronnen. De transportsector zal haar uitstoot met ten minste 60% moeten verminderen tegen 2050. De rol van de infrastructuur en netwerken, die massale investeringen vergen, zal dus van het grootste belang zijn.

De Roadmap toont ook aan dat de evolutie naar een koolstofarme samenleving het budgetvriendelijkst is als we onze binnenlandse uitstoot kunnen verminderen met 25% tegen 2020. Hieraan wordt dus duidelijk de vraag gekoppeld van de overstap van 20 naar 30% voor de Europese doelstelling m.b.t. de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, met de mogelijkheid zich te beroepen op flexibiliteitmechanismen. België volgt die lijn: het voorstel van resolutie voor de vermindering met 30% is door de Commissie Volksgezondheid en Leefmilieu aangenomen en zal binnenkort ter stemming in het Parlement worden voorgelegd.

Minister Magnette stelt evenwel enkele voorafgaande voorwaarden voor de aanname van deze Roadmap. Bij de overstap naar 30% moet er gewaakt worden over het concurrentievermogen van de bedrijven, KMO's en verwerkende nijverheid. « Om de delokalisatie van onze ondernemingen te vermijden, moet Europa een strategie ontwikkelen waardoor bedrijven concurrentieel kunnen blijven. Dat kan door ingevoerde producten dezelfde normen op te leggen inzake CO2-reductie. Overigens mag deze groene revolutie niet worden doorgevoerd ten nadele van de meest kwetsbare groepen van onze samenleving. Zij dient kwaliteitsvolle jobs te scheppen en te waken over een rechtvaardige maatschappelijke overgang voor de werknemers en consumenten. Ten slotte moet het merendeel van de geleverde inspanningen verwezenlijkt worden binnen de Europese grenzen om onze energiezekerheid te waarborgen, onze groei aan te wakkeren en duurzame banen te verzekeren », zegt Paul Magnette.

Met landen als China, India en Korea op kop is er inderdaad een ware internationale wedloop naar nieuwe technologieën van start gegaan, die het concurrentievermogen van onze ondernemingen tart. Europa mag niet achterop hinken in deze wereldrace naar groene technologie. De Roadmap verschaft dan ook een veelbelovend kader om via grootschalige openbare investeringen en privé-investeringen een Europees leiderschap uit te bouwen.

België moet nu als lidstaat dit stappenplan zo spoedig mogelijk omzetten. «Energie-efficiëntie moet de drijfveer van alle vormen van Europees energiebeleid zijn. Het is de kern van onze zorgen, vooral in ons land dat op dit vlak een opmerkelijk potentieel bezit via de renovatie van ons onroerend patrimonium. Ons energie-efficiëntie plan wordt op dit ogenblik uitgewerkt en zal deze maand nog bij de Europese Commissie worden neergelegd", geeft de minister aan.

Het Belgisch beleid op het vlak van productnormen zal trouwens 20% van de doelstelling inzake Belgische energie-efficiëntie verschaffen.

__________________________________________

 

Extra info :

        

 © European Union, 1995-2011